Home » Bedrijfsovernames » “Anticiperen is de boodschap”
Voorwoord

“Anticiperen is de boodschap”

Guido Seghers, manager Overnamemarkt.be / credit: privé

Een bedrijf is vaak een levenswerk. De waarde ervan bepalen, is daarom geen eenvoudige klus. Enkel een minutieuze voorbereiding garandeert overnemers en overdragers waar voor hun geld én voor hun zaak. Guido Seghers, manager bij Overnamemarkt.be, legt uit.

De juiste voorbereiding bij een bedrijfsoverdracht of -overname is cruciaal om alle betrokken partijen een optimaal scenario voor te leggen. Hiervoor bestaat er vanzelfsprekend een breed gamma aan specifieke, professionele overnamebegeleiding.

Ieder soort bedrijf is gebaat bij advies dat voortvloeit uit (sector)specifieke expertise van de overnamebegeleider. Zeker voor grote bedrijven en multinationals, met een waarde vanaf ongeveer twee miljoen euro, is deze markt groot en het beschikbare adviesaanbod divers. Vaak worden de kosten voor deze ondersteuning berekend op commissie voor de verkoop en daar wringt voor de kleinere ondernemingen vaak het schoentje.

Specifiek aanbod voor KMO’s

Kleinere bedrijven zijn voor deze grote spelers minder interessant, omdat commissiepercentages hier staan voor relatief kleinere bedragen. De waarde van een kleinere onderneming is ook minder makkelijk in te schatten, waardoor de gekende professionele spelers dat potentiële risico liever vermijden.

Alleen een minutieuze voorbereiding garandeert overnemers en overdragers waar voor hun geld én hun zaak.

Nochtans hebben zeker kleinere ondernemingen, die vaak intern niet over de juiste knowhow beschikken, veel baat bij deskundig advies. UNIZO wil met Overnamemarkt.be deze leemte opvullen met een specifiek aanbod voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Meer dan materiële waarde

Onze ervaring leert dat ondernemers de voorbereiding van een overname vaak voor zich uitschuiven: afscheid nemen is moeilijk. De overdracht wordt uitgesteld, tot het plots snel moet gaan. Wanneer de zaakvoerder op relatief korte termijn van het toneel dreigt te verdwijnen, weet hij/zij niet waar te beginnen.

Dat is verre van ideaal: zeker kleinere ondernemingen moeten dan halsoverkop de echte waarde van hun bedrijf doordacht en realistisch in kaart brengen. Deze valt echter niet zomaar samen met de materiële waarde. Het gaat niet alleen om gebouwen, machines, wagenpark, enz., maar ook expertise, personeel, klantenportefeuilles en geldstromen zijn bepalend.

Eenmanszaken zijn vaak helemaal rond één persoon opgebouwd, dat druk je niet zomaar in geld uit.

Inzetten op sensibilisering

Gespecialiseerde ondersteuning gedurende enkele jaren is hier dus cruciaal. Ook kopers moeten immers weten wat ze verwerven met hun investering. Continuïteit heeft een gunstige impact op de werkgelegenheid en de algemene economie. Daarom moeten we volop inzetten op sensibilisering, informatieverspreiding, opleiding en begeleiding.


Next article