Home » Bedrijfsovernames » Alternatieve manieren om je bedrijf te verkopen
Sponsored

Jo Decoutere

Managing Partner

O.B.A.

Verkoopgesprekken aanknopen met een sectorgenoot kan risico’s inhouden. Daarom kiezen steeds meer verkopers voor een Management buy-out/in of voor de optie van Smart Capital.

Tekst: Joris Hendrickx

Decoutere: “Bij een ‘buy out’ neemt het zittende management het bedrijf over, bij een ‘buy in’ gebeurt dat door een extern management. Deze laatste groep is de laatste jaren sterk in opmars. De meeste buy in managers hebben eenzelfde doel voor ogen: een goed en winstgevend bedrijf kopen. Vooral B2B- en productieactiviteiten zijn gegeerd. Het productieaspect maakt de toegevoegde waarde van de onderneming tastbaar en werkt drempelverhogend ten opzichte van de concurrentie.”

“Met meer dan dertig jaar ervaring heeft O.B.A. een uniek netwerk uitgebouwd van zulke managers. Deze profielen vind je nu eenmaal niet zomaar online.”

Smart capital

“Steeds vaker verkopen ondernemers hun bedrijf om nadien in het aandeelhouderschap of het management actief te blijven. Bij zulk ‘smart capital’ wordt gezocht naar een extern management en/of een financiële speler om te fungeren als meerderheidsaandeelhouder. Het resultaat is een win-win: de verkoper kan een deel van zijn vermogen veiligstellen en toch actief blijven, terwijl de overnemer kan rekenen op behoud van kennis en cliënteel.”

“Gezien de complexiteit van deze materie is een goede begeleiding voor beide partijen geen overbodige luxe. O.B.A. beschikt ook hier over de nodige ervaring en referenties.”

Next article