Home » Mobiliteit » Podcast E-mobility: hoe haalbaar zijn onze doelstellingen?
E-mobility

Podcast E-mobility: hoe haalbaar zijn onze doelstellingen?

E-mobility zit in de lift. Vanaf 2025 moeten bedrijfswagenparken 100% elektrisch zijn, en vanaf 2035 mag er zelfs geen enkele diesel- of benzinewagen meer over de toonbank rollen in België. Maar, zijn dit haalbare doelstellingen? We vroegen het aan Joris Peeters, Head of Marketing bij KIA Belgium, en Freek Couttenier, policy verantwoordelijke bij EV Belgium.

Tekst: Shannah Jongstra – Foto’s: Don Phillips

Freek Couttenier: ‘Ongeveer 25% van alle leasingwagens die vandaag besteld worden zijn elektrische voertuigen (EV’s). In het bredere park zien we lagere cijfers; daar zal veel afhangen van de tweedehandsmarkt. Tot voor kort gingen gebruikte leasingwagens vooral naar de buitenlandse markt. We hopen dat die nu hier zullen blijven zodat we ook bij particulieren in België meer elektrische voertuigen zien.’

Wat zijn voor particulieren de grootste drempels om over te schakelen naar een elektrisch voertuig?
Freek Couttenier – EV Belgium

Joris Peeters: ‘Dat blijft de prijs, een heel logisch knelpunt. Maar men houdt vaak geen rekening met de Total Cost of Ownership (TCO). Er wordt vooral naar de aankoopprijs gekeken, en niet zo zeer naar de verbruikskost. Als je alles in rekening brengt zijn EV’s een voordeel op lange termijn. Op de tweede plaats is het rijbereik een drempel, en op de derde plaats de laadmogelijkheden. Dat rijbereik is met de nieuwste modellen vandaag wel echt positief geëvolueerd, dus dat is een meer psychologische drempel dan een praktische.’

Freek Couttenier: ‘Het laatste jaar is er heel wat laadinfrastructuur bijgekomen, zoals snelladers aan snelwegen. Dat geeft extra comfort. Maar rijden met een EV vraagt een andere invalshoek. Je moet rekening houden met het laden. Op termijn wordt het wel een gewoonte. Er zijn een aantal segmenten van de bevolking waar we nog wel echte drempels zien. Mensen die in appartementen wonen of in steden, waar minder laadpunten zijn. Daar moeten oplossingen komen. Laadpleinen bijvoorbeeld, of slimme aansturing van laadpunten in ondergrondse parkings van appartementen zodat iedereen gelijktijdig kan laden.’

Zijn er voldoende incentives vanuit de overheid om de verkoop van EV’s aan te moedigen?

Joris Peeters – KIA

Joris Peeters: ‘Eigenlijk niet. Naar bedrijven toe is de fiscaliteit duidelijk positief gestuurd.  Maar in tegenstelling tot wat we in België meemaken, is er in andere landen heel wat meer steun aan particulieren om die shift te doen. Kijk naar Noorwegen, daar is 75% van de wagens elektrisch. In Nederland is dat ongeveer 30%. België is één van de weinige Europese landen die niet tot aankooppremies voor particulieren is overgegaan.’

Freek Couttenier: ‘Wat de overheid wel doet is het herleiden van de verkeersbelasting en de belasting voor inverkeerstelling (BIV) naar 0 voor EV’s. Ik zag een bericht dat die BIV dit jaar voor andere wagens met 10% zal stijgen. Dat is nog een argument om elektrisch te rijden. Maar het is inderdaad zo dat er geen subsidies zijn vanuit de overheid, die in veel landen wel bestaan. Men heeft bewust eerst de leasingmarkt aangepakt, omdat de focus op TCO daar groter is. Maar de particulierenmarkt moet volgen. Ik denk dat er vroeg of laat over bijkomende incentives gesproken moet worden.’

Lees meer: ‘Een slim, elektrisch wagenpark: zuinig, veilig, duurzaam’

Lijkt die omschakeling naar volledig elektrisch rijden in België tegen de vooropgestelde periode haalbaar?

Joris: ‘België staat op de zesde plaats in Europa op de Readiness Index wat betreft elektrificatie. Dat is niet slecht als je ziet waar we vandaan komen. We hebben een sterke inhaalbeweging gemaakt, maar er is nog wel een snelheidsverschil tussen de verschillende regio’s waar aan gewerkt moet worden.’


Wil je meer weten? Beluister hieronder het volledige gesprek in onze podcast ‘Knappe Koppen’.

Next article