Skip to main content
Home » Mobiliteit » Een slim, elektrisch wagenpark: zuinig, veilig en duurzaam. Ook morgen nog.
Duurzame mobiliteit

Een slim, elektrisch wagenpark: zuinig, veilig en duurzaam. Ook morgen nog.

Tekst: Shannah Jongstra

Begin maart werd voor het eerst in de geschiedenis de kaap van € 2 overschreden voor een liter diesel. Twee weken later lag de prijs al op € 2,286. Is een elektrisch wagenpark een oplossing voor de huidige prijsstijgingen en de onzekere toekomst? 

Brandstofprijzen schieten al geruime tijd de hoogte in. Gasprijzen zijn verviervoudigd, elektriciteit is drie keer zo duur dan voorheen en voor een liter diesel aan de benzinepomp betaal je voor het eerst in de geschiedenis meer dan €2 per liter. 

Accijnsverlaging van overheid al achterhaald

De federale overheid beloofde tegemoetkomingen in het energieakkoord dat in maart werd goedgekeurd. Zo werden de accijnzen op diesel en benzine bijvoorbeeld tijdelijk verlaagd met 0,175 euro per liter. Maar lang was die accijnsverlaging niet voelbaar. Door een nieuwe stijging van de olieprijzen klom een liter diesel alweer snel boven de €2.

Elektrisch rijden vandaag goedkoper dan diesel en benzine

Een oplossing voor de verhoogde benzine- en dieselprijzen kan een overstap zijn naar een elektrisch voertuig (EV). Elektrisch rijden is vandaag goedkoper geworden dan rijden met een klassieke verbrandingsmotor. Zelfs met de stijgende elektriciteitsprijzen betaal je per kilometer vandaag nog ongeveer drie keer zoveel voor benzine of diesel, dan voor een EV. Experts zeggen dat elektrisch rijden ook in de toekomst nog voordeliger zal blijven. Bovendien is het overschakelen naar EV een duurzame keuze, en dus een stap in de goede richting naar zero emissie

Hoeveel kost elektrisch rijden?

Aankoop

Koop je een middelgroot elektrisch model, betaal je vandaag ongeveer 10.000 euro meer dan voor diezelfde wagen op diesel of benzine. Wel wordt verwacht dat de prijs voor de nieuwe EV-modellen de komende vijf jaar zullen dalen door technologische vooruitgang en grotere productievolumes. Bovendien zullen er dan ook meer tweedehandsmodellen beschikbaar zijn dan vandaag. Ook al is de aankoop vandaag nog duurder, op termijn betaal je aan een EV minder door de lage verbruiks- en onderhoudskosten.

Verbruik

Gemiddeld ben je bij een EV € 0,05 kwijt per kilometer, in vergelijking met € 0,15 voor diesel en € 0,14 bij benzine. Wel hangt de verbruikskost af van waar je je elektrische wagen oplaadt. Het voordeligst is zelf laadpalen te installeren. Afhankelijk van het soort laadpaal kost de installatie 600 tot 1500 euro.

Onderhoud en belastingen

Qua onderhoud zijn EV’s ook een stuk goedkoper, en hun levensduur is langer. EV’s zijn ook vrijgesteld van verkeersbelastingen, en van de eenmalige belasting op de inverkeerstelling (BIV). Bovendien kan je in aanmerking komen voor een subsidie bij de aankoop ervan. Als laatste stoot een EV tot 60% minder CO2 uit, en is dus een pak duurzamer.

Slimme softwareoplossingen

Vanaf 2026 zullen enkel elektrische bedrijfswagens in België nog fiscaal aftrekbaar zijn. Hiermee wil de overheid bedrijven aanmoedigen over te schakelen naar een duurzaam wagenpark met EV’s. Gezien de huidige energieprijzen is het een goed idee nu alvast na te denken over die overstap.

Wil je je wagenpark veilig en geolied laten draaien, bestaan er slimme softwareoplossingen waarmee je EV’s met het internet kunt verbinden, analyseren en opvolgen.

De voordelen

1. Je verhoogt de productiviteit van je wagenpark en je chauffeurs met route-optimalisering en voertuigtracking.

2. Je bewaakt het energieverbruik met behulp van real-time gegevens, vergelijkt de prestaties van brandstof- en elektrische voertuigen, en stelt aangepaste meldingen in, op basis van de laadstatus van het elektrovoertuig.

3. Je analyseert het rijgedrag van je chauffeurs, wat de veiligheid verhoogt en je kan via digitale sleutels toegang verlenen aan je wagens, waardoor er aan carsharing gedaan kan worden.

Meer weten over elektrische voertuigen en duurzaamheid? Lees er hier meer over of beluister dan onze podcastaflevering over ‘Slimme mobiliteit’!

Next article