Het Belgische merk Bioracer is een wereldwijde pionier op het vlak van vooruitstrevende fietskleding. Maar ook achter de schermen trekt het bedrijf op diverse manieren voluit de kaart van innovatie. Gesprek met Danny Segers en Peter Croonen.
Tekst: Joris Hendrickx – Foto: Kris Van Exel
Hoe belangrijk is innovatie voor Bioracer?
Segers: “Innovatie is altijd onze rode draad geweest. Oprichter Raymond Vanstraelen begon al heel vroeg na te denken over hoe hij door innovatie renners beter kon maken. Hij ontwikkelde samen met zijn team als eerste ter wereld een biomechanisch fietsmeetsysteem en begon op maat gemaakte fietsen te produceren.”
“Hierna volgden tal van innovaties die als doel hadden om de prestaties van atleten te bevorderen. Door de jaren heen werd de focus steeds meer op fietskleding gelegd. Ook hiervoor ontwikkelde Raymond een 3D-meetsysteem waarmee de positie van een renner optimaal kon worden bepaald.”
Croonen: “Innovatie is echt de kern van ons DNA. Het valt op hoe juist en beknopt onze visie, missie en waarden op dat vlak kunnen worden samengevat met onze slogan: ‘We make you faster’. Als je atleten beter wil maken, dan moet je echt werken op die laatste percentages van het verbeteringspotentieel. Innovatie is daarbij essentieel. Het houdt ook in dat we bereid zijn om iedere klant hyperindividueel te benaderen.”
Wat maakt jullie vandaag uniek op dat vlak?
Segers: “Met onze historiek van meer dan 35 jaar hebben we een goede toegang tot alle stoffen die op de markt beschikbaar zijn. Daarnaast hebben we nu het volume om bepaalde zaken speciaal voor ons op maat te laten ontwikkelen.”
“Een zeemvel in een broek is uiteraard iets heel specifiek. Hiervoor volgen we onze leveranciers niet gewoon, maar helpen we hen bij het optimalisatieproces. Hieruit is vervolgens ook de samenwerking met Team DSM ontstaan. Zij waren op zoek naar een kledingpartner die écht samen met hun ontwikkelingsteam wil werken aan innovaties op het vlak van stoffen, thermoregulatie, aerodynamica, veiligheid, enz. Het German Institute of Sport gaf ons dan weer toegang tot hun researcharsenaal, waardoor wij als eersten gebruikmaakten van windtunneltesten en uiteindelijk zelf een windtunnel bouwden.”
Als je als bedrijf een belangrijke rol wil spelen, dan moet je willen en durven groeien.
Waarop ligt de focus bij jullie inspanningen op het vlak van innovatie?
Segers: “We waren het eerste merk dat zich specifiek toespitst op aerodynamica en snelheid. Voor wielertoeristen is bovendien ook het comfort belangrijk.”
Croonen: “Onze innovatiecycli hangen vooral samen met wereldkampioenschappen en de Olympische Zomer- en Winterspelen. Deze drijven ons innovatief proces, omdat we dan samen met de topatleten richting een piekmoment werken, in functie van bepaalde specifieke omstandigheden. Zo heeft Tokio een warm en vochtig klimaat, waardoor we ons de laatste jaren hebben toegespitst op het verbeteren van de thermoregulatorische aspecten van onze kleding. Bij baankampioenschappen gaat het daarentegen om heel hoge snelheden, waardoor aerodynamica een belangrijke factor wordt.”
We zijn overgestapt van zeefdruk naar digitale druk en hebben we een digitale ruggengraat uitgebouwd. Dat heeft vervolgens een versnelling in gang gezet in het opbouwen van onze productiecapaciteit
Op welke manieren zetten jullie in op digitalisering?
Croonen: “Als je als bedrijf een belangrijke rol wil spelen in de innovatie van de sport, dan moet je willen en durven groeien. Daarom zijn we volledig gegaan voor de digitale transformatie.”
Segers: “We zijn overgestapt van zeefdruk naar digitale druk en hebben we een digitale ruggengraat uitgebouwd. Dat heeft vervolgens een versnelling in gang gezet in het opbouwen van onze productiecapaciteit in Tsjechië, Roemenië en Macedonië. Al deze eenheden werken uniform. De instapdrempel om als team gepersonaliseerde kleding te maken is eveneens drastisch verlaagd. Zij hebben nu toegang tot een online platform waar ze hun teamkleding zelf kunnen ontwerpen en bestellen.”
“Ook het designtraject is digitaal gestroomlijnd, wat het mogelijk maakt om vlot 13.000 designs per jaar te maken. Intussen zijn we gestart met een tweede fase in onze digitalisering: het verder uitbouwen van onze webshop. Intussen is die een halfjaar online en we merken dat de interesse groot is, zeker met de stijgende populariteit van het fietsen sinds corona. Maar we willen deze webshop ook gebruiken om nóg bekender te worden in het buitenland, en dan voornamelijk in landen waar we nog geen eigen saleskanalen hebben voor de collectieverkoop.”
Sinds 2010 trekt Bioracer resoluut de digitale kaart. Hiervoor werkt het bedrijf intensief samen met TCOG.