Home » Business Guide » Boekhoudkundige bijscholingen worden nog toegankelijker
Sponsored

Opleidingen en permanente bijscholing zijn een absolute must voor boekhoudkundige beroepen. Gelukkig kunnen zij rekenen op een beroepsvereniging die jaarlijks tal van seminaries aanbiedt, aangevuld met zeer waardevolle beroepsdocumentatie. Deze worden bovendien zowel qua prijs, locatie als vorm zo toegankelijk mogelijk gemaakt.

Patrick Deleu.

De Beroepsvereniging voor Boekhoudkundige Beroepen (BBB) verzamelt over heel Vlaanderen beroepsbeoefenaars met een titel en inschrijving bij ITAA, maar ook hun personeel (boekhoudkundige bedienden). “Met meer dan 1.600 leden zijn we de grootste beroepsvereniging in onze sector, en we verwachten volgend jaar zelfs een verdere groei”, verklapt ondervoorzitter Patrick Deleu. “Gezien de krapte op de arbeidsmarkt werven onze leden immers alsmaar vaker mensen aan op basis van hun persoonlijkheidskenmerken, om die dan vervolgens via ons verder bij te scholen. Veel leden zijn aangesloten bij ons voor onze permanente opleidingen rond onder meer fiscaliteit, boekhoudrecht en de evoluties in de accountancysector. ITAA-leden zijn zelfs verplicht om jaarlijks gemiddeld minstens veertig uur aan opleidingen te volgen. Wij bieden deze tegen een relatief goedkope prijs aan voor een zo breed mogelijk publiek, zodat zij kunnen voldoen aan hun verplichtingen. Maar uiteraard is het ook een morele verplichting, want levenslang leren is zeker in onze sector cruciaal.”

In 2023 breiden we ons aanbod verder uit. We komen nóg dichter naar onze leden en maken het hen makkelijker om deel te nemen en elkaar fysiek te ontmoeten.

Verspreid over Vlaanderen én online

“Initieel organiseerden we iedere opleiding op zeven plaatsen verspreid over heel Vlaanderen. Daarbij krijgen onze leden de flexibiliteit om zonder inschrijving het seminarie te volgen op een datum en plaats naar keuze. Vandaag bieden we deze seminaries in een hybride vorm aan. Op een bepaald tijdstip is een seminarie dan zowel fysiek toegankelijk als online via een livestream. Achteraf bieden we het eveneens on demand aan”, vervolgt Deleu. “We stellen echter vast dat er tegenwoordig minder deelnemers fysiek aanwezig zijn, maar van die nood maken we een deugd: we organiseren deze seminaries vanaf 2023 op maar liefst vijftien locaties verspreid over heel Vlaanderen. Zo komen we nóg dichter naar onze leden en maken we het hen makkelijker om deel te nemen en elkaar fysiek te ontmoeten.”

Ruim aanbod

“Daarnaast hebben we ons aanbod uitgebreid van veertien naar twintig verschillende seminaries, goed voor zestig uur vorming. Onze seminaries gaan over fiscaliteit, accountancy, softskills, duurzaamheid, time management, het organiseren van een kantoor, digitalisering en automatisatie, enz. Bovendien organiseren we seminaries waarmee we stagiairs voorbereiden op hun praktisch bekwaamheidsexamen”, vervolledigt Deleu.

Next article