Skip to main content
Home » Supply Chain » Innoverende industriële constructies op maat van de klant
Sponsored

Steeds meer bedrijven erkennen de meerwaarde van maatwerk voor hun machinebouw, automatisatie, engineering en constructiewerken. Sander Mollet, CEO van machinebouwer SMO, legt uit hoe dit bedrijf innovatieve oplossingen aanreikt bij specifieke, grote uitdagingen.

Tekst: Sijmen Goossens

avatar

Sander Mollet

CEO SMO

“Als innovatief machinebouwer ontwerpen we industriële constructies helemaal op maat van de specifieke behoeften van de klant. We werken hierbij samen met diverse andere leveranciers, maar doorgaans dragen wij de eindverantwoordelijkheid van deze projecten.

Het is belangrijk hierbij te vermelden dat we ons niet bezighouden met zaken waar anderen al in gespecialiseerd zijn – we willen het warm water niet heruitvinden. Wat we wel doen, is verder gaan dan andere machinebouwers. Innovatie blijft de rode draad. We maken dan ook gebruik van de nieuwste technieken, zoals digitale beeldverwerking en robotica. Daarom zijn we zeer geïnteresseerd in mensen met problemen waarvoor nog geen oplossingen bestaan.

Het is belangrijk hierbij te vermelden dat we ons niet bezighouden met zaken waar anderen al in gespecialiseerd zijn – we willen het warm water niet heruitvinden.

Voor dit soort klanten creëren wij systemen en machines die dit probleem van de baan helpen met vernieuwende en efficiënte oplossingen. Het spreekt voor zich dat het aangaan van zulke uitdagingen een gezonde portie lef vereist. Trial and errormaken deel uit van dit procesen dragen net bij tot onze verregaande expertise.”

Leverancier wordt partner

“We werken samen met verschillende leveranciers bij het ontwerpen van onze technologische industriële oplossingen. Het gebeurt dat zulke leveranciers ook partner worden. Dat is bijvoorbeeld het geval met de Duitse MK Technology Group. Een gevestigde wereldspeler in technologische machinebouw voor de automotive-, automobiel-, farmaceutische- en verpakkingsindustrie.

We gebruikten al langer deze transportsystemen in vele van onze projecten. Nu zijn we partners en ontwerpen we bij SMO-installaties met hun materiaal die veel verder gaan dan louter transport: automatisatie, geïntegreerde controle, start/stop systemen, transportstromen van richting veranderen, enz.: de mogelijkheden zijn legio.

Op deze manier verkopen we niet alleen materialen van Duitse topkwaliteit, maar creëren we ook een aanzienlijke meerwaarde. Eigenlijk verkopen we kennis en vernieuwing.”

Drieledige en revolutionaire krachtenbundeling

“Samen met twee gerenommeerde partners: Conteyor en Van Hool, finaliseerden we onlangs het ontwerp van een geheel nieuw, revolutionair concept om ‘hangende goederen’ geautomatiseerd te transporteren over verschillende bedrijven.

Innovatie blijft de rode draad. We maken dan ook gebruik van de nieuwste technieken, zoals digitale beeldverwerking en robotica.

Onderdelen worden automatisch gestockeerd en volgens sequentie van fabriek A, waar de productie plaatsvindt, naar fabriek B, waar de montage gebeurt, en tot slot naar fabriek C, opslagplaats of retailer, gebracht. De goederen worden automatisch in de trailers geplaatst, wat natuurlijk erg efficiënt is. Dat alles gebeurt zonder menselijke interventie of het gebruik van heftrucks, paletten… Dit systeem is nu klaar en we zijn volop in gesprek met een aantal zeer geïnteresseerde bedrijven. Uiteraard is dat niet iets dat snel wordt beslist of afgesproken: alle partners moeten mee in dit verhaal.

We zijn dus druk bezig met het uitbouwen van een netwerk aan deelnemende bedrijven. De prognose is gunstig, maar we zijn ambitieus en zoeken zo veel mogelijk partners voor het opstarten van zo’n proefproject. Het is een mooi voorbeeld van wat er bereikt kan worden wanneer drie verschillende spelers met specifieke expertise de krachten bundelen. Conteyor is gespecialiseerd in alles wat met hangende goederen te maken heeft, SMO nam uiteraard de machinerie en transportsystemen voor zijn rekening en Van Hool zorgt voor het transport an sich.

We mikken met dit innovatieve concept op bedrijven die op een zekere schaal opereren en die grote hoeveelheden onderdelen of materialen monteren en verplaatsen, gespreid over verschillende locaties. Denk bijvoorbeeld aan de automobielsector: dát is het soort bedrijven dat we willen aanspreken.”

Next article