Home » Ondernemen » Brugse incubator geeft innovatieve start-ups en scale-ups alle troeven om te groeien
Sponsored

Brugge.Inc werd eind 2020 opgericht door Stad Brugge, Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen met als doel ondernemerschap en innovatie in de regio in de kijker te zetten, te stimuleren en te versterken. Om innovatieve start-ups en scale-ups alle troeven te geven om te groeien, biedt de incubator hen housing, een individueel coachingtraject en een sterke community aan. 

Mathias Slabbinck

CEO Quifactum

Wat maakt van Brugge.Inc zo’n unieke incubator? 

Pablo Annys, schepen van Werk en Ondernemen en voorzitter: “Met Brugge.Inc geven we een serieuze boost aan het Brugse ecosysteem rond innovatief ondernemerschap en kunnen we onze rol van techhotspot ten volle opnemen én die ook naar buiten toe nog meer laten zien.” 

Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen: “Alle founders die hier nu onderdak vinden, hebben hun concept en businessplan moeten pitchen voor het adviescomité van Brugge.Inc. Dat comité bestaat uit topexperten van onze corporate partners en onze kennispartners. De selectie is streng, want dat is net een deel van de succesformule: Brugge. Inc is een hotspot van innovatief talent. De ondernemers vinden hier inspiratie bij elkaar, ze fungeren als sparringpartners die elkaar stimuleren.” 

Evy De Bruyker, communitymanager bij Brugge.Inc: “We willen inderdaad cocreatie tussen start-ups onderling stimuleren, maar ook tussen start-ups en grotere bedrijven, overheden en kennisinstellingen. We werken daarom nauw samen met enkele grote corporates (Artes, CNHi, Citymesh, Group Daenens, AZ Sint-Jan, Port of Antwerp -Bruges, Alstom en Ico Terminals) uit de regio die mee hun schouders zetten onder dit initiatief.” 

Welke start-ups vind je hier zoal? 

Aline Geldhof, communitymanager bij Brugge.Inc: “Momenteel tellen we al zeventien hoog innovatieve start-ups die in totaal zo’n veertig werkplekken afnemen. We hebben echter de mogelijkheid om nog door te groeien tot zeventig coworkingplaatsen. Een goed voorbeeld van het enorme potentieel dat we nu reeds onder ons dak verzamelen, is PropheSea. Die start-up ontwikkelt AI-algoritmes en -software om processen aan te sturen op een intelligentieniveau van de volgende generatie. Urbanisto bedacht dan weer de eerste elektrische modulaire fiets in België, waarmee je zeer makkelijk kan omschakelen tussen een gewone fiets, een bakfiets, een tandem, enz. Ikologik biedt bedrijven inzicht in de werking van hun industriële installaties en heeft intussen al zes personen in dienst. Maar er is ook Quifactum, een bedrijf dat met haar technologische oplossingen de traceerbaarheid en transparantie van producten verhoogt.”

De sfeer is fantastisch. We zijn immers allemaal start-ups die samen één community vormen. Iedereen weet van elkaar waar ze mee bezig zijn en zowel successen als tegenslagen worden gedeeld.

Om op dat laatste bedrijf in te gaan: wat doet Quifactum precies? 

Mathias Slabbinck, CEO van Quifactum: “Quifactum is een platform dat bedrijven toelaat om de traceerbaarheid en transparantie van hun producten te verhogen. Zo bieden we reeds digitale productpaspoorten aan waarbij een QR- of NFC-code op het label van een product wordt aangebracht. Klanten krijgen daarmee relevante informatie te zien over hoe, waar en door wie het product is gemaakt. In het licht van een nieuw wetgevend voorstel van de Europese Commissie hebben we die informatie ook alvast uitgebreid naar de gebruikte materialen, de levensgeschiedenis, recycleerbaarheid, enz.” 

“Sinds juni 2023 heeft het Europees Parlement bovendien een richtlijn goedgekeurd die merken een zorgplicht zal opleggen over hun aanvoerketen. Dat begint bij het in kaart brengen van die volledige keten, en dus werken we momenteel aan een oplossing om ook dat in ons platform te integreren. Er beweegt op wetgevend vlak heel wat en er is bijgevolg een groeiende vraag naar oplossingen. Als voorloper spelen wij daar nu alvast op in. Vanuit die optiek richten we ons in eerste instantie op mode- en schoenenmerken, maar eigenlijk is onze technologie toepasbaar op elk product. Als deel van de Green Deal zal het op termijn trouwens ook voor ieder product verplicht worden. Daarnaast positioneren we ons niet enkel als een technische oplossing, maar eveneens als een partner met veel knowhow over de wetgeving en het kosten- en tijdsefficiënt aanbrengen van labels op textiel en schoenen.”

Wat is voor jullie de meerwaarde van Brugge.Inc? 

Christof Ameye, CTO van Quifactum: “Nog voor ik Mathias leerde kennen, was ik al actief bij Voka West-Vlaanderen en speelde ik met het idee om een start-up op te richten. Vanuit die drang om te ondernemen was ik al langer vragende partij voor een incubator in de Brugse regio. Er was daar echt nood aan, zodat start-ups alle kansen konden krijgen om te floreren en Brugge in dat kader beter op de kaart kon worden gezet. Toen ik hoorde over de opstart van Brugge.Inc was ik dan ook onmiddellijk enthousiast om ons daar met onze nieuwe start-up te vestigen en deel uit te maken van de community.” 

Mathias Slabbinck: “De sfeer is hier alvast fantastisch. We zijn immers allemaal startups die samen één community vormen. Iedereen weet van elkaar waar ze mee bezig zijn en zowel successen als tegenslagen worden gedeeld.” 

Christof Ameye: “Daarnaast helpen we elkaar ook echt. We delen bijvoorbeeld onze ervaringen rond bepaalde uitdagingen, wat ook voor ons al meerdere malen een grote meerwaarde is gebleken. Overigens hebben we regelmatig coachings met de communitymanager, worden we goed begeleid en kunnen we een beroep doen op het enorme netwerk van onder meer Brugge.Inc, Voka West-Vlaanderen, Stad Brugge, POM West-Vlaanderen en de partners en contacten uit het Brugge.Inc-ecosysteem.”

Next article