Skip to main content
Home » Strategic HR » HR moet zich aanpassen aan iedere specifieke nood
HR

HR moet zich aanpassen aan iedere specifieke nood

HR wordt alsmaar flexibeler. Waar vroeger alles meer rigide verliep, gebeurt dat nu steeds meer aangepast aan iedere specifieke nood van de werkgever en werknemer. COVID-19 zal dit nog verder versnellen. 

Tekst: Joris Hendrickx

Michael Custers, Chief Marketing Officer bij SD Worx.

Michael Custers

Chief Marketing Officer

SD Worx

Informele relaties moeten mogelijk blijven

Custers: “Zeker bij dienstverlenende bedrijven is sinds corona de fysieke relatie nu een bijna puur digitale relatie geworden. De formele relaties kunnen daarbij vrij gestructureerd mogelijk blijven. Maar HR moet er ook voor zorgen dat de informele relaties kunnen blijven plaatsvinden.”

“Vroeger konden mensen even bijkletsen aan het koffieapparaat of spontaan bij elkaars bureau langslopen. Zulke contacten maken evenzeer deel uit van de werknemerservaring. Bovendien wordt zo heel wat informatie uitgewisseld. In HR draait het om mensen. Fysiek contact zal altijd een centrale rol blijven spelen, maar het werd de jongste tijd wel duidelijk dat technologie een gigantische facilitator is om continuïteit te garanderen.”

Nóg flexibelere verloning

“Het idee van flexibele beloning was al enkele jaren aan het bewegen, maar door het thuiswerken heeft dat een nieuwe impuls gekregen. Zo kan een werknemer nu kiezen voor een kleinere bedrijfswagen in ruil voor een extra pc-scherm of andere benodigdheden voor zijn thuiswerkplek, extra vakantiedagen, een fietsleasing of een shoppingbudget”, aldus Custers. “De ‘menukaart’ van opties om uit te kiezen zal minder statisch en strikt worden. Door COVID-19 zullen werknemers het totaalpakket op een flexibele manier willen bekijken, afhankelijk van hun persoonlijke situatie.”

Vandaag is er meer ruimte voor en nood aan microlearning.

Inzetten op engagement en leren

Custers: “HR moet het engagement van medewerkers op peil houden door de relatie op afstand niet te laten verwateren. De cultuur moet aanwezig blijven, ook al is de werkplek virtueel geworden. Daarnaast moet hun performance worden gemeten en gemanaged. Waar er vroeger op dat vlak één of twee evaluatiemomenten per jaar waren, zal dat nu meer frequent moeten gebeuren aan de hand van doelstellingen op korte termijn.”

“Een ander belangrijk aspect is de verandering in leercultuur. Vroeger vond leren eerder formeel plaats, met meerdaagse opleidingen op een fysieke locatie. Vandaag is er meer ruimte voor en nood aan microlearning. Wanneer een werknemer voor een bepaalde opdracht staat, dan zal die snel nog even een gerichte en toegepaste online cursus volgen waardoor dit vers in het geheugen zit en hij meteen verder kan. In principe leent iedere skillset zich hiertoe.”

Next article