Jonas Mallisse is oprichter en bezieler van twee succesvolle sociale ondernemingen, Fair and Square en Too Good To Go. Deze laatste werd in 2018 uitgeroepen tot één van de meest beloftevolle start-ups in België.
Mallisse is pas 27 en heeft zich al meer dan bewezen als sociaal ondernemer. Begin 2018 richtte hij Too Good To Go op in België, een app waarmee hij voedselverspilling aanpakt. De appbestaat intussen in tien Europese landen en heeft al meer dan elf miljoen maaltijden gered van de vuilnisbak.
Met Fair and Square verkoopt Jonas ecologische en ethisch verantwoorde tote- en stringbags. Daarmee steunt hij een women empowermentproject in India. Mallisse, toonbeeld van het sociaal ondernemen in Vlaanderen, vertelt over zijn ervaringen.
Ben je een geboren maatschappelijk ondernemer?
“Vooraleer ik als sociaal ondernemer van start ging, heb ik gewerkt voor commerciële ondernemingen, maar wel altijd met maatschappelijke doeleinden. Zo was ik aan de slag bij een marketingbureau dat onder andere de campagnes van Amnesty International, Rode Kruis Vlaanderen en Unicef verzorgde.”
Met een bodemprijs is altijd wel iets aan de hand: de kwaliteit laat te wensen over of het product wordt in slechte arbeidsomstandigheden gemaakt.
“Ik bevond me op de grens tussen de commerciële en de non-profitwereld. Daar heb ik geleerd dat beide werelden onder constante druk staan van investeerders of donateurs. Dat werkt kortetermijndenken in de hand en is dus niet duurzaam.”
“Na wat zoekwerk heb ik ontdekt dat er ook bedrijven bestaan die niet alleen ondernemen om geld te verdienen, maar ook om een maatschappelijke impact teweeg te brengen. Ze gaan zelf geld genereren, waardoor ze niet afhankelijk zijn van anderen. Voor mij was de keuze toen snel gemaakt, ik wilde sociaal ondernemer worden.”
Wat betekent MVO voor jou?
“Voor mij betekent het vooral ‘menselijk handelen’. Een onderneming die menselijk handelt, benadert alles en iedereen op dezelfde verantwoorde manier en houdt daarbij altijd de langetermijndoelstellingen in het achterhoofd.”
“Dat geldt voor partners, leveranciers, werknemers, klanten en uiteraard ook voor het milieu. Bij MVO gaat het niet over winst realiseren op korte termijn, maar over een betere wereld creëren op lange termijn.”
“Het doel van Too Good To Go is niet winst maken, maar wel een duurzaam model neerzetten dat op lange termijn kan blijven strijden tegen voedselverspilling. We zijn geen non-profitorganisatie, wel een bvba. We willen onafhankelijk van giften en subsidies een gezonde onderneming uitbouwen die tientallen jaren kan blijven bestaan. Dat kan niet als je enkel afhankelijk bent van externe geldschieters. Fair and Square is op dit moment wel nog een vzw, maar dat kan in de toekomst veranderen.”
Kan je met sociaal ondernemen de wereld veranderen?
“Voor mij is MVO sowieso de toekomst. We hebben ondernemers nodig die oplossingen zoeken en alternatieven durven uit te proberen. Om de grote maatschappelijke uitdagingen van deze eeuw aan te kunnen, hebben we nood aan creatieve denkers die het geloof en de goesting hebben om echt voor een betere wereld te gaan.”
Lukt het om concurrentieel te zijn als sociale onderneming?
“Een belangrijke vraag die je kan stellen is: wat is concurrentieel zijn?. Als je daarmee de laagste prijs bedoelt, dan halen we het niet. Maar gelukkig willen we niet de goedkoopste zijn, we willen de beste zijn. We willen de meest kwalitatieve producten aanbieden die op een verantwoorde manier worden geproduceerd, en dat doen we supergoed.”
Als elke onderneming bij zijn belangrijke beslissingen niet voor de goedkoopste oplossing gaat, maar voor de meest duurzame, dan staan we al een heel eind verder.
“Meer en meer mensen zijn bereid om een iets duurdere prijs te betalen, omdat ze beseffen dat er met een bodemprijs altijd wel iets aan de hand is: de kwaliteit laat te wensen over of het product wordt in slechte arbeidsomstandigheden gemaakt. Een goedkope prijs gaat altijd ten koste van iets of iemand.”
Kan elk bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen?
“Elke onderneming kan zijn steentje bijdragen. Het is voor een tabaksfabrikant natuurlijk moeilijk om volledig sociaal verantwoord te ondernemen, gewoon al door de aard van het product. Maar onder het motto ‘laat perfectie niet in de weg staan van wat goed is’, ben ik ervan overtuigd dat elke onderneming wel íets kan doen.”
“Misschien is je product niet aanpasbaar, maar kan je betere arbeidsomstandigheden creëren voor je werknemers. Misschien kan je duurzamer gaan aankopen of overstappen op biologische of lokale grondstoffen.”
“Als elke onderneming bij zijn belangrijke beslissingen niet voor de goedkoopste oplossing gaat, maar voor de meest duurzame, dan staan we al een heel eind verder. Ondernemers moeten ook beseffen dat je met sociaal of ethisch ondernemen gerust winst kan maken, alleen mag dat niet het belangrijkste doel zijn. Maar het is perfect mogelijk om deftig je boterham te verdienen, terwijl je ook iets goeds doet voor de maatschappij.”