Home » Ondernemen » Digitaal als het nieuwe normaal
Ondernemen

Digitaal als het nieuwe normaal

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka vzw, legt uit wat Ondernemen 2.0 inhoudt en hoe zich dat vertaalt in de praktijk.

We hebben het aan de digitale wereld te danken dat een nieuwe versie van iets dat al langer bestaat, aangeduid wordt met een getal met cijfer achter de komma. Ondernemen 2.0 geeft aan dat er iets grondig aan “het ondernemen” gewijzigd is, en dat klopt.

Al enkele jaren op rij stijgt het aantal starters. Het bewijs dat Vlaanderen terug durft ondernemen, risico nemen en investeren. We zien vele, nieuwe start-ups en een aantal van deze groeien binnen de kortste keren uit tot internationale scale-ups. Dat juichen we vanuit Voka voluit toe.

Olievlek

Maar naast de opkomst van de starters en groeiers verandert ook het ondernemen zelf radicaal. Niet in het minst door de technologische vooruitgang. Vroeger startte een onderneming onder de kerktoren en breidde zich als een olievlek uit: de buurt, provincie, Vlaanderen, België, buurlanden, Europa en pas als het echt goed ging, ook intercontinentaal.

Wie vandaag start, kan morgen al zakendoen over de hele wereld.

Wie vandaag start, kan morgen al zakendoen over de hele wereld. De digitale transformatie beperkt zich trouwens niet tot e-commerce of werken op afstand. Ook het belang van data en traceerbaarheid ervan, neemt toe. Wie mee wil zijn in deze ondernemende wereld, moet ook transparant zijn. Objectieve parameters nemen het over van buikgevoel of nattevingerwerk.

Netwerking 2.0

Wat niet betekent dat persoonlijke contacten er niet meer toe doen. Ondernemen 2.0 houdt weliswaar in dat er ook Netwerking 2.0 bestaat. Wie heeft er geen professionele contacten opgebouwd of onderhouden via LinkedIn, Twitter, Instagram of Facebook?

Toch mag het belang van offline netwerken niet onderschat worden. Een gezicht, een handdruk, laat staan een glimlach,  zijn nog steeds krachtiger dan een foto en e-mailadres. Bovendien is een goed netwerk iets dat je opbouwt met het oog op langere termijn, zonder meteen resultaat te verwachten.

Wie aarzelt waar en hoe je moet netwerken; ik ken toevallig wel een organisatie die goede netwerkevents organiseert. Voka staat paraat!

Serie-ondernemen

Over langere termijn gesproken; generatiewissels zijn geen certitude meer en niet alle ondernemers houden de rest van hun leven vast aan hun onderneming. Steeds vaker zien we gedreven ondernemers een idee uitwerken, laten ze hun bedrijfje groeien en verkopen ze het vervolgens aan een concurrerend bedrijf om de opbrengst te investeren in een nieuw idee. En wie nog niet voldoende kapitaal heeft om te investeren, loopt niet meer automatisch naar de bank, maar krijgt fondsen van private investeerders.

Welke lessen kunnen we vandaag al trekken uit Ondernemen 2.0?

1 We ontkomen niet aan de digitalisering van het ondernemerschap, het maakt niet uit in welke sector: productie, diensten of logistiek. Denk dus goed na waar die nieuwe technologie kan helpen om een onderneming succesvol te laten draaien, doorheen het hele businessmodel: klanten, toegevoegde waarde, kanalen, middelen, …

2 Blijf niet onder de kerktoren, maar durf groter en internationaler te denken. Dankzij de gedigitaliseerde wereld is dat gemakkelijker dan ooit en wij Vlamingen kunnen al langer dan vandaag over de grens kijken. Het is niet voor niets dat we meer dan 80 procent van wat we produceren aan goederen en diensten, uitvoeren.

3 Kijk niet alleen over het muurtje als het aankomt op landen, maar ook qua organisaties. Groei door samenwerking of overname gebeurt steeds frequenter ten opzichte van organische groei. En onze vele onderzoeks- en onderwijsinstellingen hebben wereldvermaarde research, die nog niet voldoende de weg vindt binnen onze bedrijven. Samenwerken in ecosystemen is vaak de sleutel van succes. Ook daar is nog heel wat mogelijk. Ook dat is Ondernemen 2.0.

Next article