Home » Ondernemen » “Corona heeft ons aangezet om ons aanbod nog te verbreden”
Ondernemen

“Corona heeft ons aangezet om ons aanbod nog te verbreden”

Met dank aan
Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group en Séverine Smetz, National B2B Sales Manager Kinepolis België.
Met dank aan
Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group en Séverine Smetz, National B2B Sales Manager Kinepolis België.

De coronaperiode was en is voor de Belgische bioscopen een enorm uitdagende periode die hen tegelijk de kans bood om extra creatief uit de hoek te komen en vernieuwende concepten aan te bieden aan hun B2B-partners. Hierdoor hernemen de activiteiten snel zodra de pandemiecontext het enigszins toelaat. “En er wordt zelfs gedacht aan toekomstige groei”, vertellen Eddy Duquenne (CEO Kinepolis Group) en Séverine Smetz (National B2B Sales Manager Kinepolis België).

Tekst: Joris Hendrickx – foto’s: Kris Van Exel

Waaruit bestaan jullie B2B-activiteiten?

Duquenne: “Onze B2B-activiteiten in Europa maakten voor de pandemie al 15% uit van onze omzet. Deze poot is eigenlijk een autonoom bedrijf binnen ons bedrijf. Zij gebruiken onze infrastructuur hoofdzakelijk op momenten dat deze niet wordt gebruikt voor de particuliere vertoningen. Hierdoor halen we meer rendement uit dezelfde infrastructuur.”

“We zijn hier echt mee gestart in 2008 toen we onze projectiesystemen digitaliseerden. Daardoor werd het mogelijk om veel diverse content te tonen in onze zalen, gaande van PowerPointpresentaties tot zelfs het streamen van het beeld van de ene zaal naar de andere. Maar ook simultane vertalingen en voting hebben we al gerealiseerd. Hierdoor kreeg heel onze infrastructuur een nieuw elan en groeide het aantal B2B-evenementen sterk.”

Wat bieden jullie – naast het evenementiële aspect – nog zoal aan?

Duquenne: “Onze bioscopen zijn ook een medium voor adverteerders. Dat gaat van schermreclame tijdens de preshow of in onze foyers, tot sponsoring van filmgerelateerde events en productsampling. Tot slot zijn ook onze vouchers een belangrijk B2B-product. Bedrijven geven deze aan hun werknemers, klanten of andere relaties om ‘een avondje uit’ cadeau te doen. De waardeperceptie daarvan is groter dan de kost.”

Smetz: “Tijdens de eindejaarsperiode is de voucherverkoop altijd een enorm succes. Over een heel jaar verkopen we met onze B2B-poot alleen al ruim meer dan een miljoen vouchers in België. Deze zijn trouwens fiscaal aftrekbaar. Op vlak van advertenties kunnen we merken een complete journey aanbieden, van de aankomst op de parking tot het moment dat mensen buitenwandelen. Bovendien kunnen we daar een digitaal verhaal aan koppelen dankzij onze enorme database. Om die reden zijn tal van grote consumentenmerken een partner van Kinepolis Business.”

Dankzij onze B2B-activiteiten halen we meer rendement uit dezelfde infrastructuur. Voor de pandemie maakten deze in Europa al 15% uit van onze omzet en door te blijven inzetten op nieuwe initiatieven, willen we dat aandeel verder laten groeien.

Hoe verloopt de heropstart hiervan sinds de maandenlange lockdown eerder dit jaar?

Duquenne: “We merkten een sterke herneming van onze B2B-activiteit in september en oktober. Veel bedrijven wilden opnieuw fysieke evenementen organiseren zodra dat weer kon. We hebben ook niet stilgezeten tijdens de sluiting, maar zijn blijven innoveren. Zo ontwikkelden we in Kinepolis Antwerpen samen met Blue Moon een zaal die volledig is aangepast voor interactieve digitale en hybride events. Vanuit Antwerpen kunnen we streamen naar alle Kinepolisvestigingen in de Benelux en uiteraard ook naar ieders thuisomgeving wereldwijd. Ook na de pandemie zal dat concept populair blijven door het gemak en de flexibiliteit.”

Smetz: “Ons B2B-portfolio was al behoorlijk breed, maar corona heeft ons aangezet om dat nog verder te verbreden. Zo organiseerden we tijdens de lockdowns drive-inbioscopen die ook konden worden afgehuurd voor B2B-events. We kwamen zo dus tot een nieuw product dat zeer succesvol bleek. We konden onze partners meteen ook een platform aanbieden om te blijven communiceren met onze bezoekers. Het bood hen zelfs nieuwe mogelijkheden: zo plaatste een automerk de eerste rij volledig vol met nieuwe modellen, van waaruit mensen de film konden volgen. Bovendien spraken we met deze drive-ins ook deels een nieuw publiek aan, omdat dit soort van beleving op deze schaal nog niet bestond in België.”

De Blue Moon Studio in Kinepolis Antwerpen is volledig aangepast voor interactieve digitale en hybride events.

Wat maakt jullie zo uniek als partner voor bedrijven?

Duquenne: “We zitten op het kruispunt van het evenementiële en het multimediale. In al onze vestigingen hebben we zalen en receptieruimtes die breed inzetbaar zijn. In Antwerpen hosten we jaarlijks zelfs verschillende IT-beurzen met een internationaal karakter. Keynote sprekers, workshops in break-outrooms en de mogelijkheid tot streaming, het kan er allemaal.”

Smetz: “In een normaal jaar organiseert Kinepolis Business meer dan duizend bedrijfsevenementen. Naast filmevenementen leunt onze infrastructuur zich immers perfect voor beurzen, congressen, productlanceringen, jaarpresentaties, enz. Zo hebben we onlangs een event gedaan voor ‘Het Verbond der Vlaamse Tandartsen’, voor wie het belangrijk was dat de zeven deelnemende Kinepolisvestigingen met elkaar in contact stonden voor een gelijktijdig evenement. Zulke wetenschappelijke en medische evenementen passen perfect bij ons, omdat we zoveel technologie in huis hebben en alles tot in detail op een groot scherm kunnen tonen.”

Duquenne: “De bioscoopreclame wordt overigens steeds interactiever. Op affiches staan bijvoorbeeld QR-codes die je kan scannen. Bezoekers kunnen ook niet wegzappen in de zaal. Bovendien trachten we de reclameboodschappen steeds extra origineel te maken, waardoor adverteerders er een heel goede respons op krijgen. In de toekomst zullen we zeker nog meer inzetten op beleving en events. Daarnaast zie ik nog heel wat potentieel in de kruisbestuiving tussen B2C en B2B. Nieuwe technieken die we invoeren in B2C vinden vaak immers ook een afzet in B2B. Omgekeerd kan onze ervaring met B2B-events zeker ook een meerwaarde zijn in B2C.”

Next article