Home » Mobiliteit » Hoeveel kost een bedrijfswagen werkelijk?
Mobiliteit

Hoeveel kost een bedrijfswagen werkelijk?

wagenpark
In samenwerking met
wagenpark
In samenwerking met

Het is bijzonder moeilijk voor ondernemingen om in te schatten welke kost werkelijk gepaard gaat bij het gebruik van een bepaald voertuig. Strategisch advies op basis van objectieve en realistische gegevens is dan ook cruciaal.

Tekst: Joris Hendrickx

Edward Bauwens, Head Of Business Relations Auto Natie Group.

Edward Bauwens

Head of Business Relations

Auto Natie Group

Anton Moons, Business Relations Manager Auto Natie Group.

Anton Moons

Business Relations Manager

Auto Natie Group

“Sinds december 2020 zijn 12 concessies in de regio Antwerpen – Mechelen samengebracht onder de groepsnaam ‘Auto Natie Group’. Deze groep bestrijkt een groot gebied, van het noorden van Antwerpen aan de Nederlandse grens tot aan de Brusselse ring. We bieden er de merken Volkswagen, Audi, SEAT en ŠKODA aan voor zowel particuliere als professionele klanten”, vertelt Edward Bauwens, Head Of Business Relations.

“Ons gebied is vervolgens opgedeeld in vier regio’s. Ieder van deze regio’s heeft een Volkswagen Van Center waar klanten met interesse in lichte vrachtvoertuigen geholpen worden door een gespecialiseerde verkoper. Sinds 2019 hebben we bovendien een Business Unit ‘Fleet’, waar eveneens per regio een aparte Business Relations Manager naar de professionele klanten toe fungeert als een single point of contact.”

Proactieve aanpak

Bauwens: “De Business Relations Manager informeert de klant proactief over opportuniteiten en evoluties die specifiek voor hem interessant kunnen zijn. Zo stellen we regelmatig een portfolio voor waarvan wij denken dat deze het meest relevant is voor hem.”

De Total Cost of Ownership heeft als doel om op een nominaal bedrag te projecteren wat de werkelijke kost is van een bepaald voertuig.

“We baseren ons hier voornamelijk op de Total Cost of Ownership (TCO), waarbij we steunen op de expertise van Car Cost Advisor, de meest complete en objectieve TCO-tool en dé marktreferentie op het vlak van Total Cost of Ownership. Die resultaten wegen we vervolgens af ten opzichte van onder meer de fiscale regelgeving, de gemaakte kilometers, het profiel van de bestuurders, de uitstraling die bedrijven willen hebben en hun langetermijnstrategie. Het gaat dus niet zozeer om auto’s verkopen, maar om neutraal strategisch advies dat we in eer en geweten geven. Zo helpen we de klant geld besparen én krijgt iedere medewerker het juiste voertuig.”

Objectief advies

“De TCO heeft als doel om op een nominaal bedrag te projecteren wat de werkelijke kost is van een bepaald voertuig”, vult Business Relations Manager Anton Moons aan. We kijken hiermee verder dan de standaard aflossingswaarden of leasingprijs. Ook de impact van de (niet-)fiscale aftrekbaarheid en de brandstofkosten die we in de praktijk aan een bepaalde onderneming en bestuurders kunnen linken, zullen we zo realistisch mogelijk proberen te interpreteren. We gebruiken de TCO-tool dus echt om de klant op een transparante manier te adviseren en objectieve en correcte cijfers aan te reiken.”

Next article