Skip to main content
Home » Mobiliteit » Haal meer voordelen uit je elektrische wagen dankzij slim energiebeheer
Mobiliteit

Haal meer voordelen uit je elektrische wagen dankzij slim energiebeheer

In samenwerking met
In samenwerking met

Een laadpaal kan veel meer zijn dan een veredeld stopcontact. Mits een slim beheersysteem kan het immers dé centrale schakel worden om ons energieverbruik te optimaliseren en een maximale winst te halen uit groene energie. Dubbelinterview met Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium, en Stefan Grosjean, CEO van Smappee.

FOTO’S: KRIS VAN EXEL

Stefan Grosjean

CEO van Smappee

Jochen De Smet

Voorzitter van EV Belgium

In welke zin gaan een slim energiemanagement en elektrische voertuigen hand in hand? 

Grosjean: “Elektrische wagens zijn ongetwijfeld de toekomst. Ze zijn beter voor het klimaat én hebben een gemiddeld rendement van maar liefst 95% ten opzichte van 33% bij een verbrandingsmotor. Bovendien kunnen ze mits een slim managementsysteem quasi al hun energie halen uit de zon, die gratis en overal beschikbaar is, los van geopolitieke risico’s. Die energie kan bovendien nog worden aangevuld met windenergie en energie uit waterkracht. Ook warmtepompen in gebouwen kunnen daar hun energie uithalen. Smappee is vooral bekend voor zijn laadoplossingen, maar eigenlijk is onze core business het optimaliseren van het totale energiemanagement op basis van data. Een particulier die inzicht krijgt in zijn verbruik, zal immers gemiddeld maar liefst 12% minder verbruiken. Bij bedrijven heb ik zelfs al reducties tot 45% gezien. Net daarom koppelen wij een slim energiemanagement aan onze laadpalen. Er zijn daarbij heel wat optimalisaties mogelijk én nodig om voordelig te kunnen rijden met een EV (electric vehicle, red.). Maar eigenlijk optimaliseren we zelfs de volledige energiehuishouding van je woning of bedrijf.

De Smet: “Het voorbeeld van Smappee is inderdaad dé weg die we moeten volgen. Het aantal elektrische wagens zal de komende jaren exponentieel stijgen, en natuurlijk geven we daarbij de voorkeur aan laden op groene energie, omdat het ecosysteem en de transitie pas dan echt volledig zijn. Smappee speelt in dat kader slim in op de volledige keten en niet op één bepaald segment.” 

Met de juiste energie- en laadoplossingen zal op termijn al het wegtransport kunnen elektrificeren.


Jochen De Smet

Wat is nodig om optimaal te kunnen profiteren van groene energie? 

De Smet: “De productie van groene energie zal geen probleem zijn in België. De uitdaging zit hem vooral in het krijgen van de juiste energie op de juiste plaats. Daarom moeten we evolueren van een centraal naar een decentraal systeem met onder meer zonnepanelen en windmolens. Dat zal voor meer pieken en dalen zorgen. Waar er veel groene energie is, zal laadinfrastructuur dan voor voldoende afname van elektriciteit zorgen, die bovendien heel goedkoop zal zijn vanwege het overschot. Met de juiste energie- en laadoplossingen zal op termijn al het wegtransport kunnen elektrificeren.” 

Grosjean: “De enige uitdaging is dat we moeten transformeren van een energiebeheer aan de productiekant naar een beheer aan de verbruikerskant. We zullen het verbruik van onze huizen, EV-laadpunten en bedrijven moeten aanpassen aan de wisselende beschikbaarheid van die groene energie. Een cruciale factor hierbij is dat we mensen hierin moeten ontzorgen. Publieke laadinfrastructuur op de juiste locaties – bijvoorbeeld shoppingcentra – zal daar een belangrijke rol in spelen, want niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn wagen thuis te laden. Door op die locaties ook te voorzien in zonnepanelen, kan men daar groene energie laden. Het overschot aan energie dat op sommige momenten ontstaat, slaan we op in batterijen. Op momenten dat de energie minder beschikbaar en dus duurder is, kunnen we die opgeslagen energie dan weer afgeven. Daarnaast helpt ons slimme beheersysteem particulieren om meer te verbruiken wanneer hun zonnepanelen veel zonne-energie opwekken. Zo vermijden we dat ze die elektriciteit gratis of zelfs met verlies naar het net moeten laten vloeien, en zijn thuisbatterijen zelfs niet altijd nodig.” “Daarbovenop doen we bij onze laadpalen ook aan loadmanagement. Op basis van onze data weten we welke gebruiker prioritair of snel moet kunnen laden. We bieden bij elke publieke laadpaal ook volledige transparantie door onder meer de energieprijs, de laadsnelheid en de resterende tijd weer te geven. Ons doel is immers om gebruikers zoveel mogelijk te ontzorgen, zodat zij hetzelfde comfortniveau behouden als bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Ook dat is essentieel om mensen de transitie te laten maken.” 

We optimaliseren de volledige energiehuishouding van je woning of bedrijf. Een particulier die inzicht krijgt in zijn verbruik, zal gemiddeld maar liefst 12% minder verbruiken. Bij bedrijven heb ik zelfs al reducties tot 45% gezien.


Stefan Grosjean

Welk potentieel zien jullie nog voor de toekomst? 

Grosjean: “Ook voor mensen die thuis zonnepanelen hebben en elektrisch rijden, maar vaak niet thuis zijn op de meest gunstige momenten, hebben we een oplossing klaar die – mits de juiste wettelijke omkadering – snel zou kunnen worden geïntroduceerd. Zij zouden daarmee op het werk of op een publieke locatie kunnen laden aan het tarief waar ze op dat moment bij hen thuis recht op hebben. Dat vereist echter wel de nodige infrastructuur en een andere vorm van tarificatie.” 

De Smet: “Zo’n systeem is onvermijdelijk en zal er zeker komen. Er is nu eenmaal een grote discrepantie tussen de productie en het gebruik. Een EV biedt in dat kader de flexibiliteit waar ook netbeheerders voor hun overschotten en tekorten naar op zoek zijn. Zij werken nu al aan systemen en incentives die mensen aanzetten om hun wagen te laden op momenten dat de prijzen laag zijn of er een overschot aan zonne-energie is. Het huidige capaciteitstarief is in dat kader helaas onvoldoende.” 

Grosjean: “Het is zelfs gewoon fout. Als je nu veel vermogen opneemt, wat bij elektrisch laden het geval is, word je zwaar afgerekend op die piek. Men kijkt daarbij helaas totaal niet naar de prijs en het overschot aan energie op het net. Mijn droom is om een marktplaats te creëren voor voertuigen die stroom uit hun batterij kunnen terugleveren aan het net. Zij zouden zich dan deels kunnen komen ontladen bij onze laadpleinen, zodat die stroom kan worden doorgegeven aan een ander voertuig dat daar staat te laden. Op die manier zullen EV’s als een buffer functioneren die de problemen van het net deels oplossen en in veel gevallen thuisbatterijen overbodig maken.”

Next article