Je bedrijf laten groeien en iemand aanwerven, is fantastisch, maar er komt ook heel wat bij kijken. Robin Beens en Raf Janssen van SD Worx leggen uit hoe een goede voorbereiding de basis vormt voor een succesvolle samenwerking.
Tekst: Joris Hendrickx – foto’s: Kris Van Exel
➤ Bepaal het geschikte statuut van je werknemer
Janssen: “Zelfstandigen en ondernemers moeten in de eerste plaats definiëren waarom ze met iemand willen samenwerken. Vaak is dat omdat ze bepaalde zaken niet meer alleen gedaan krijgen. Zo kan een slager niet tegelijk producten klaarmaken én in zijn winkel staan. Een IT-specialist heeft nood aan een programmeur, zodat hijzelf zich meer kan focussen op de sales. Of een dokter zoekt iemand om zijn administratie over te nemen.”
“Sommige situaties vergen een structurele oplossing, terwijl andere eerder een tijdelijk karakter hebben. Voor bijvoorbeeld het onthaal op een beurs kan best een beroep worden gedaan op een uitzendkracht, terwijl een IT-specialist voor een tijdelijk project misschien beter samenwerkt met een andere freelancer. Wanneer het daarentegen om een permanente nood gaat, zal een vaste aanwerving interessanter zijn.”
Een duidelijk startersplan, concreet zicht op de kosten en een goede liquiditeitsplanning zijn essentieel om van een aanwerving een succesverhaal te maken.
➤ Gebruik de interimperiode als testfase
Beens: “SD Worx werkt daarom niet enkel met werknemers, maar ook met zelfstandigen en interimmers. Ieder van deze statuten heeft zijn voor- en nadelen. Zo biedt een interimkracht een grote flexibiliteit, maar is er ook een meerkost aan verbonden. Als je dan weet dat je nood eerder structureel zal worden, dan kan het beter zijn om het interimcontract te gebruiken als een testfase.”
“Wanneer dat meevalt, kan je later eventueel overschakelen naar een vaste aanwerving. Die testfase laat niet enkel toe om af te toetsen wat de impact is op je financiële situatie, hoe de samenwerking verloopt en of die extra kracht jouw noden op de juiste manier invult, maar je kan je tijdens die periode ook meteen voorbereiden om de latere vaste aanwerving op de juiste manier te organiseren.”
Janssen: “Onze collega’s in de interimkantoren zijn bovendien bijzonder ervaren in het helpen vinden van het geknipte profiel voor iedere functie, zodat die ook het potentieel heeft om door te groeien naar een vaste werkkracht die rendeert.”
➤ Behoud een goed zicht op het financiële plaatje
Beens: “Werk verschaffen is iets heel moois, maar de kostprijs en de risico’s zijn wel aanzienlijk. Daarom werken we nauw samen met Xerius en de externe accountant van de ondernemer om een goed cijfermatig beeld te geven van wat er financieel voor nodig is. Dat geeft hen de mogelijkheid om grondig en objectief te evalueren of het voor hen de juiste stap op het juiste moment is.”
“Bij een aanwerving is het bovendien cruciaal om je liquiditeit goed te kunnen managen, want je moet die werknemer iedere maand op hetzelfde moment kunnen betalen. Een duidelijk startersplan, concreet zicht op de kosten en een goede liquiditeitsplanning zijn essentieel om van een aanwerving een succesverhaal te maken.”
➤ Schets de juiste verwachtingen en voorwaarden
Beens: “Je begeeft je als werkgever in een marktomgeving. Niet enkel het vinden, maar ook het kunnen behouden van het juiste profiel is daarbij belangrijk. Een goede onboarding is alvast een goed begin, maar ook een duidelijk perspectief op het vlak van de ontwikkelingsmogelijkheden én de verloning en extralegale voordelen die zich daar marktconform aan aanpassen, mogen niet ontbreken. Er bestaan heel handige instrumenten om dat te berekenen. Niets is zo pijnlijk als iemand die terug vertrekt nadat deze helemaal opgeleid en op volle kracht is. Al die moeite is dan verloren én je bent plots een belangrijk deel van je capaciteit kwijt.”
Een chatbot werkt vaak beter dan algemene brochures en boeken, omdat je er direct een gerichte vraag kan stellen.
Janssen: “Onze startersadviseurs kunnen alvast helpen om een loonsimulatie te maken die marktconform én realistisch is. Als het loon te laag ligt, vergroot je het risico dat de werkkracht vertrekt, terwijl een te hoog loon mogelijk niet meer betaalbaar is.”
“Maar ook het type van werkgever dat je wil zijn, speelt een belangrijke rol. We willen werkgevers hier goed over laten nadenken. Zo kiezen sommige werkgevers er bewust voor om geen bedrijfswagen te geven en in te zetten op andere extralegale voordelen die duurzamer zijn of beter passen bij de wensen en noden van hun werkkrachten. Je kan nu eenmaal niet alles geven, dus het maken van de juiste weloverwogen keuzes bij de start van een contract is belangrijk.”
Beens: “Een aanwerving die op deze manier tot stand komt, zal meteen ook duurzamer zijn en het potentieel hebben om uit te groeien tot een échte samenwerking waar beide partijen zich goed bij voelen.”
➤ Maak gebruik van enkele handige online tools
Beens: “We bieden met SD Worx heel wat digitale informatiebronnen aan die elk moment van de dag beschikbaar zijn voor ondernemers die erover denken om iemand aan te werven.”
Janssen: “Een mooi voorbeeld daarvan is onze chatbot die alvast een eerste antwoord geeft op heel wat vaak voorkomende vragen over het aanwerven van personeel. Dat werkt vaak beter dan algemene brochures en boeken, omdat je er direct een gerichte vraag kan stellen. Je krijgt dan al onmiddellijk een eerste aanzet, waarna je uiteraard ook nog verder terechtkan bij onze specialisten voor meer verfijnd advies en begeleiding op maat.”