Home » Future of Work » “Mensen maken meer dan ooit het verschil”
Future of Work

“Mensen maken meer dan ooit het verschil”

Kim Oostvogels, management consultant en partner bij Trüvius.
Kim Oostvogels, management consultant en partner bij Trüvius.
Kim Oostvogels, management consultant en partner bij Trüvius.

Om slagkrachtiger te worden in de steeds sneller evoluerende context dienen organisaties meer dan ooit de mens centraal te stellen. Dat zegt alvast Kim Oostvogels, management consultant en partner bij Trüvius.

Tekst: Joris Hendrickx

Waarom is het zo belangrijk om de mens centraal te plaatsen?

“We leven in disruptieve tijden met bijzondere digitale, maatschappelijke, ecologische, economische én menselijke (war for talent) uitdagingen. Veel organisaties zijn hierdoor verplicht om zichzelf heruit te vinden. Het bezielen van een organisatie wordt steeds noodzakelijker om klanten én medewerkers te blijven overtuigen. Hierin kadert het toenemende belang van zingeving met een maatschappelijk doel, de zogenaamde ‘purpose-gedreven’ organisaties. Deze worden gekenmerkt door een ongezien niveau van betrokkenheid bij hun medewerkers en partners.”

Op welke manier kan best worden ingezet op persoonlijke ontwikkeling?

“Hoe je de organisatie ook wil veranderen, het gaat altijd over mensen. Nieuwe modellen focussen daarom op het stimuleren van eigenaarschap van het eigen ontwikkelingsproject. Men moet zin krijgen om bij te leren. Iedereen kan een leider zijn, maar dat vergt dan wel nieuwe vaardigheden. Werkplekleren waarbij het leerproces van medewerkers tijdens de uitvoering van het werk wordt gemaximaliseerd, is dé nieuwe manier om dat snel en efficiënt te kunnen doen.”

We geloven sterk in de principes van de moderne sociotechniek, waarbij het evenwicht wordt gezocht tussen efficiënte organisaties en toffe jobs.

Hoe kunnen organisaties best omgaan met verandering?

“Er moet een evenwicht komen tussen trajectmatig denken en wendbaar werken. Er kan dus wel een project worden uitgetekend, maar het is zeker ook belangrijk om niet alles vast te leggen zodat flexibel kan worden bijgestuurd en ingespeeld op uitdagingen en noden.”

Hoe kan samenwerking worden gefaciliteerd?

“Enerzijds zijn er de mensen die structureel samenwerken binnen een team of organisatie. Daarbij is het belangrijk om duurzame relaties op te bouwen en te blijven verbeteren, bijvoorbeeld via een efficiënte overlegcultuur. Anderzijds zijn er de mensen die eerder ad hoc moeten samenwerken. Steeds meer organisaties willen een participatief traject opzetten met al hun stakeholders. Een doordachte aanpak om met een grote groep toch resultaten neer te zetten vormt de basis.”

Welke alternatieven bestaan er om structuur te geven aan een organisatie?

“Men mag niet dogmatisch denken over organisatiestructuren. We geloven sterk in de principes van de moderne sociotechniek, waarbij het evenwicht wordt gezocht tussen efficiënte en effectieve organisaties en toffe en kwaliteitsvolle jobs. We laten ons graag inspireren door fluïde organisaties die sociocratische, holacratische en agile principes toepassen.”

Next article