Skip to main content
Home » E-commerce » 5 tips voor een succesvolle webshop
E-commerce

5 tips voor een succesvolle webshop

Myriam Blanpain.

Om het succes van hun e-commerce te maximaliseren, dienen retailers voldoende en op de juiste manier te investeren in hun communicatie met consumenten en de gebruikerservaring die ze hen willen bieden. Myriam Blanpain, CEO van AddRetail, deelt vijf waardevolle tips voor het uitbouwen van een succesvolle webshop.

Tekst: Joris Hendrickx

1

Besteed aandacht aan kwalitatieve informatie

“Een eerste belangrijk advies is dat je moet waken over de kwaliteit van de informatie op je webshop. Veel webshops maken de fout om hun teksten volledig in het licht van een goede SEO (zoekmachineoptimalisatie) te schrijven, waardoor ze niet meer aangenaam en vlot leesbaar zijn. Uiteraard moet je in je teksten rekening houden met SEO, zodat je organisch goed scoort in zoekmachines zoals Google. Maar je moet er ook voor zorgen dat de bezoekers op je webshop zich aangesproken voelen door de teksten die ze daar lezen. Het komt er dus op aan om het juiste evenwicht te vinden tussen SEO en een overtuigende tekst. Daarnaast moet je ook op andere manieren voldoende relevante informatie geven. Ik denk daarbij in eerste instantie aan foto’s van goede kwaliteit en video’s die het product in de juiste context tonen. Bezoekers kijken immers vaak eerst online vooraleer ze een aankoop doen, ook al gebeurt die uiteindelijk in je fysieke winkel. Ze laten zich online inspireren, vergelijken er verschillende producten en beslissen dan of het iets voor hen is. Zowel de tekstuele als de visuele informatie moet trouwens steeds voldoende compleet en up-to-date zijn.”

2

Ontdek de kracht van reviews

“In het licht van het informeren van je bezoekers zijn ook reviews van klanten enorm belangrijk. Nog te veel websites en webshops vergeten om zulke reviews te tonen. Die zijn nochtans cruciaal, want bezoekers gaan vaak eerst kijken naar wat anderen vinden van de producten vooraleer ze de teksten van de webshop zelf geloven. Reviews zijn meer dan complementaire informatie, ze verhogen de credibiliteit van je webshop en de producten die je verkoopt.”

3

Zet in op gepersonaliseerde relaties

“Om klanten aan te zetten om hun mening te geven in reviews, is het belangrijk dat je eerst investeert in het opbouwen van een persoonlijke relatie met hen. Dat begint met een goede CRM (Customer Relationship Management). Nog te vaak communiceren webshops met hun klanten zonder rekening te houden met hun interesses, surfgedrag en eerdere aankopen. Een typisch voorbeeld daarvan is een klant die in de tien dagen na de aankoop van een product overal wordt lastiggevallen met advertenties van dat reeds gekochte product. Dat heeft enerzijds geen enkele zin, het is anderzijds ook gewoon vervelend voor de klant. Een ander te vermijden voorbeeld is een consument met een duidelijk profiel van een hightechliefhebber die graag de nieuwste snufjes koopt, maar die dan advertenties te zien krijgt van oudere versies van een product die in korting zijn.”

“Kortom: door via je CRM een juiste profilering te doen van je klanten, kan je hen ook de juiste boodschappen sturen die het meest overeenkomen met hun interesses. Daar op aansluitend moet je via A-B-testing ook meten welke boodschappen het best scoren bij welke doelgroepen.”

4

Gebruik slimme software

“Slimme software is vandaag in staat om automatisch redactionele content te creëren die aangepast is aan de context, zodat die op dat moment het meest interessant en relevant is voor de klant. Wanneer het regent kan een artikel ingaan op regenbestendige regenschoenen, terwijl het bij warm weer uitleg geeft over ademende sportschoenen. Dat is niet enkel interessant voor de consumenten, het helpt ook om hoger te scoren in de zoekmachines omdat deze bij het rangschikken van de zoekresultaten eveneens rekening houden met de context. Daarnaast bestaat er ook software die doorverwijzingspagina’s kan genereren op basis van context. Zo zijn de pagina’s van een online elektronicawinkel doorgaans SEO-geoptimaliseerd op de producttypes (wasmachines, tv’s, computers,…). De software kan dat dan aanvullen om hoger te scoren in functie van een bepaalde context: ‘wasmachine black friday’, ‘tv black friday’, ‘computer black friday’,… Op die manier zal je op dat specifieke moment meteen hoger scoren in de zoekresultaten én spreek je de consumenten gerichter aan.”

5

Maak je webshop onderdeel van een ecosysteem

“Een webshop of website op zichzelf heeft niet zoveel waarde. Je moet er ook bezoekers naartoe trekken, en dat kan op diverse manieren. Een eerste belangrijke investering is uiteraard de optimalisering van je SEO, maar ook sociale media zijn een handig middel om bezoekers naar je webshop te trekken, naast een mediacampagne of een nieuwsbrief. Een andere grote troef die veel Belgische webshops hebben, is dat ze ook een fysieke winkel hebben. De combinatie van een fysieke en een online winkel werkt versterkend.”

“Met bovenstaande tips ben je al een heel eind op weg. Bij AddRetail adviseren we retailers voor het uitwerken van de juiste strategieën, tools en acties om zowel online als offline op een optimale manier met hun klanten te communiceren met het oog op een gepersonaliseerde klantenrelatie”, besluit Blanpain.

Next article