Skip to main content
Home » Business Guide » Van boekhouder tot strategisch adviseur dankzij digitalisering
Sponsored

Door voluit in te zetten op de digitalisering kan een boekhouder op tal van vlakken een bijkomende meerwaarde bieden aan bedrijven met groeiambities. “De digitalisering verhoogt de efficiëntie en het gemak van interacties”, zegt Mike Collier, Bestuurder bij Fiskcouncil +.

Mike Collier.

“Als boekhouders werken wij steeds meer digitaal. Je kan zelfs spreken van een ware revolutie binnen onze sector. Wijzelf gaan alvast erg ver in onze investeringen om het onze klanten makkelijker te maken. We hebben zoveel mogelijk processen gestandaardiseerd en geautomatiseerd, zodat wij ons meer kunnen focussen op onze kerncompetenties en het leveren van echte meerwaarde. Vooral de manier om boekhoudstukken aan te leveren, hebben we gedigitaliseerd via Billit. Daarnaast verloopt ook onze communicatie met klanten zoveel mogelijk digitaal en geautomatiseerd. Potentiële en bestaande klanten kunnen bovendien online hun afspraak inplannen. Hierbij laten we hen vooraf al bepaalde vragen beantwoorden zodat het gesprek zelf efficiënter kan verlopen. Wanneer een klant verhuist, hebben we een gestandaardiseerd proces om de administratie daarrond in orde te maken zodat dat in één beweging en veel sneller kan gebeuren. Dit alles doen we via Bothive.”

We hebben zoveel mogelijk processen geautomatiseerd, zodat wij ons meer kunnen focussen op onze kerncompetenties en het leveren van echte meerwaarde.

Evolutie naar meer strategisch advies

“Ons uiteindelijke doel is om met de tijdswinst die we hier uithalen op termijn niet enkel onze klanten meer te zien en te helpen, maar ook een meer strategische rol voor hen op te nemen en op die manier een groter verschil te maken. We krijgen zo immers meer tijd om cijfers te analyseren, te interpreteren en advies op maat te geven. Dat gaan we binnenkort voor alle klanten die dat willen kunnen doen via Bizzcontrol. Dat is nu eenmaal waar onze passie voor het vak ligt. We zullen zelfs meerwaarde kunnen leveren op vlakken waarvan klanten nooit hadden gedacht dat ze hiervoor terecht zouden kunnen bij hun boekhouder. We zijn immers niet enkel goed in cijferwerk en administratie: als boekhouder kunnen we eveneens moeilijke zaken op een makkelijke manier voorstellen en op basis daarvan strategisch advies geven.”

Blijvende steunpilaar voor iedere klant

“We laten onze klanten wel zelf kiezen of ze hier gebruik van willen maken. Niet iedere zelfstandige is immers ook een ondernemer die verder wil evolueren en zijn winst wil laten groeien door bepaalde zaken te optimaliseren. De klant moet er ook ontvankelijk voor zijn. Wat onze klanten ook beslissen, zij kunnen blijven rekenen op onze gekende kwalitatieve hulp bij al hun boekhoudkundige noden en vragen.”

Next article