Home » Business Guide » Digitalisering maakt ruimte vrij voor meer financieel en fiscaal advies
Sponsored

Door voluit in te zetten op digitalisering en automatisering slagen financiële en fiscale planners erin om een grotere en proactieve bijdrage te leveren aan het financieel succes van zelfstandigen en ondernemers. Interview met Francis De Bruyne, vennoot en expert data & strategie bij House of Financial Partners.

Wat maakt jullie zo uniek?

“Al sinds onze start in 2017 werken wij volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Omdat we hierdoor drie- tot viermaal sneller kunnen werken, zijn we in staat om met die vrijgekomen tijd voor hetzelfde budget ook financieel en fiscaal advies te verlenen. In dat kader hebben we bovendien een unieke tool ontwikkeld om financiële plannen te maken met veel aandacht voor trends en seizoenen.”

In welke zin laat dit model jullie toe om een meer proactieve rol op te nemen?

“We zitten meerdere keren per jaar samen met onze klanten om op basis van alle beschikbare informatie te voorspellen op hoeveel winst zij zullen uitkomen aan het einde van het jaar. Dat laat toe om die winst – en de belastingen daarop – vervolgens proactief te minimaliseren door verstandige kosten te maken of te investeren. Hetzelfde doen we op het vlak van cashflow. Liefst melden we zelfs al zes maanden op voorhand wanneer we denken dat een klant in de toekomst zonder cash zal vallen. Dat geeft hen voldoende tijd om op het moment dat ze nog goede cijfers hebben al op zoek te gaan naar investeerders of financiers.”

Door digitaal te werken, kunnen onze medewerkers de kwartaalpieken uitvlakken en de balans tussen werk en gezin in evenwicht houden.

Welke andere diensten bieden jullie nog aan?

“Naast de financiële en fiscale planning die we al onze klanten aanbieden gaan we voor de ambitieuze ondernemers nog een stap verder. Vanuit mijn ervaring in strategie, marketing en organisatie kan ik immers een maandelijkse sparringpartner zijn om de groei van start-ups en scale-ups te ondersteunen. Grotere bedrijven bieden we onze CFO-services aan, waarbij ik mijn kennis van strategie en data gebruik om hun strategie jaarlijks te challengen, te vertalen naar een budget en financieringsadvies te geven. Daarnaast fungeren we ook als financial controller voor deze grote bedrijven. In die hoedanigheid controleren we hoe de data tot stand komen en vertalen we de strategie naar KPI’s op maat.”

Op welke manier vergroot dit jullie aantrekkingskracht?

“Voor onze medewerkers is het leuk dat door digitaal te werken de kwartaalpieken behoorlijk zijn uitgevlakt. Ook in de BTW-maanden kunnen ze de balans tussen werk en gezin in evenwicht houden. Klanten kiezen voor ons omwille van onze financiële begeleiding waarbij we altijd vooruitkijken en anticiperen. Ze waarderen ook onze duidelijke uitleg, ondersteund door eenvoudige grafieken. Als we goed samenwerken aan het optimaliseren van winst en belastingen resulteert dit in #MoreMoneyinthePocket voor onze klanten.”

Next article