Home » Business Guide » Deze omnichannelaanpak zet klanten centraal
Business Guide

Deze omnichannelaanpak zet klanten centraal

In samenwerking met
In samenwerking met

Met een volledig geautomatiseerd en geïntegreerd omnichannelsysteem kunnen fashion retailers snel en flexibel inspelen op de behoeften van hun klanten.

Tekst: Joris Hendrickx

Corona heeft een invloed op het koopgedrag en de mindset van de consument.

Luc Van den broeck

Managing Director

TailorFIT

Kathleen Hijmans

Business Development Manager

TailorFIT

Koopgedrag en mindset zijn veranderd

Van den Broeck: “Door corona is e-commerce in een enorme stroomversnelling gekomen. Toch heeft de consument ook de wens aan fysiek shoppen herbevestigd. Als fashion retailer komt het er dus op aan om een omnichannelaanpak te hanteren waarbij je een combinatie aanbiedt van beide. Zo kan je klant deze zonder onderscheid gebruiken, hoe het hem best past.”

Hijmans: “Corona heeft consumenten ook de tijd gegeven om na te denken en te beseffen dat ze meer willen dan kopen alleen. Het heeft hen veeleisender gemaakt op het vlak van winkelervaring. Maar de consument is zich eveneens bewuster geworden van zijn omgeving en wil meer dan ooit ethisch en duurzaam verantwoord winkelen.”

Klanten staan centraal

Van den Broeck: “Een echte omnichannelfunctionaliteit komt erop neer dat je je hele collectie op elk moment via elk kanaal aan je klanten kan aanbieden. Je klanten moeten over alle kanalen heen geïdentificeerd worden en zo van dezelfde promoties kunnen genieten. Met ons geautomatiseerd omnichannelplatform creëren we die flexibiliteit voor consumenten én stellen we retailers in staat om snel te schakelen bij wijzigende omstandigheden zoals de coronacrisis.”

Met onze tool ‘Winkelen op afspraak’ kunnen retailers een private shoppingervaring aanbieden, en zo ook de conversie per klant sterk verhogen.

Volledige integratie, van producent tot consument

Van den Broeck: “We bieden een volledig geïntegreerd systeem aan. Hierdoor krijg je een perfect inzicht in wie je klanten zijn, waar ze kopen, hoe ze kopen, welke artikels wel of niet goed verkopen,… Op basis van die inzichten kan je heel wat optimalisaties realiseren op vlak van inkopen en voorraden, maar ook je verkoopkansen beter benutten door er te zijn op het moment dat de klant wil kopen. In dat kader kunnen we zelfs een integratie bieden tot en met de producenten, zodat je een artikel dat je zelf niet op voorraad hebt naadloos kan bestellen bij de producent.”

Geoptimaliseerde winkelervaring en hogere conversie

Van den Broeck: “Tijdens de coronacrisis schakelden veel retailers over op een geïndividualiseerde dienstverlening. Hiervoor ontwikkelden we de tool ‘Winkelen op afspraak’. Retailers die deze op een creatieve manier gebruikten om een private shoppingervaring te bieden, slaagden er ook in om de conversie per klant sterk te verhogen. Ze konden zo immers meer aandacht besteden aan die klanten, hen beter leren kennen én bijvoorbeeld. gepersonaliseerd stylingadvies geven.”

Next article