Skip to main content
Home » Business Guide » Consumentenvertrouwen in FMCG vergroten via Internet of Things
Business Guide

Consumentenvertrouwen in FMCG vergroten via Internet of Things

In samenwerking met
In samenwerking met

Door de dalende technologiekost en toenemende mogelijkheden van Artificiële Intelligentie zien we bij Verhaert Masters in Innovation dat FMCG-bedrijven steeds vaker IoT-apparaten ontwikkelen­.

Samen met onze klanten ontwikkelen we producten die een betere kwaliteitservaring bieden, inspelen op D2C business en e-commerce integreren.

Paul Poelmans

Business Development FMCG

Verhaert

Paul Poelmans: “De markt van geconnecteerde apparaten groeit explosief. FMCG bedrijven willen een nieuw direct-to-consumer (D2C) aanbod creëren dat consumentenloyaliteit vergroot, specifieke klantennoden invult en toelaat zich sterk te differentiëren.”

Geconnecteerde ‘consumer tech’-producten

FMCG bedrijven willen nieuwe technologieën integreren om ons leven eenvoudiger te maken, ecologische voetafdruk te verkleinen en beter te informeren. “Samen met onze klanten ontwikkelen we producten die een betere kwaliteitservaring bieden, inspelen op D2C business en e-commerce integreren.” zegt Paul Poelmans. Zo’n product is al op de markt: Henkel’s Somat Smart. Een geconnecteerd slim afwasmachine-apparaat dat zowel de timing als dosering van detergenten en spoelmiddel aanpast om tot een betere reiniging te komen met een lager verbruik.

Ben Van Dyck

Coördinator Smart FMCG

Verhaert

Ben Van Dyck vult aan: “Deze recente trend om technologieën zoals AI, AR, chatbots en e-commerce in te zetten en het D2C business model te bewandelen, kende een enorme versnelling door Covid-19. Het creëert een bijkomend verkoopkanaal waarbij FMCG bedrijven direct contact hebben met eindgebruikers en sneller inzicht krijgen in de marketing van nieuwe producten.”

5

aspecten van succesvolle IoT producten

Om succesvolle IoT apparaten te ontwikkelen en lanceren is het belangrijk dat je:

  • De eindgebruiker centraal zet.
  • De emotionele drijfveren (ecologie, circulariteit, samenhorigheidsgevoel …) meetelt.
  • Je verdienmodel baseert op navullingen en datadiensten.
  • Het apparaat ontwikkelt aan een uiterst lage productiekost.
  • De hoge kwaliteitsverwachtingen van de consument inlost en anticipeert op de beste reclame: positieve internetbeoordelingen.

Multidisciplinaire aanpak

Om bedrijven te ondersteunen bij de ontwikkeling van geconnecteerde producten en diensten heeft Verhaert een  MyFutureProduct framework ontwikkeld: een uitgewerkt stappenplan voor toekomstige geconnecteerde producten en diensten,die product en IR&D managers helpt om de ontwikkeling van nieuwe waardeproposities te versnellen. Het besteedt specifieke aandacht aan domeinen die vaak over het hoofd worden gezien: gebruikerservaring, technologische bouwstenen, geavanceerde interfaces, alsook het bredere dataplatform en dito ecosysteem dat leidt tot succesvollere producten. Verhaert ontwikkelt hiermee oplossingen voor D2C business uitdagingen teneinde baanbrekende productserviceplatformen te realiseren.

Next article