Dieter Aelvoet
Founder & Managing Director
AIM Group
Alle familiale bedrijfsleiders komen op een punt waarop ze beginnen na te denken om hun bedrijf over te laten. Vaak willen of kunnen de kinderen het bedrijf niet overnemen, en dus zoeken ze naar externe verkoopmogelijkheden waarbij het voortbestaan van het bedrijf gegarandeerd is.
Tekst: Joris Hendrickx
Welke uitdaging stelt zich bij het overlaten van een familiale onderneming?
“Familiale ondernemers willen niet zomaar verkopen, want het bedrijf is meestal hun baby waar ze een groot deel van hun carrière keihard aan hebben gewerkt. Deze bedrijfsleiders zijn hier terecht fier op en willen dus een oplossing die het voortbestaan van de naam en het succes van de onderneming op lange termijn veiligstelt. Dit biedt bijgevolg ook continuïteit aan de medewerkers. Helaas wordt die continuïteit niet altijd verzekerd door een overnemer.”
Hoe garanderen jullie het voortbestaan van het bedrijf op lange termijn?
“We nemen ieder bedrijf met onze eigen middelen over, met als doel om het verder te laten groeien. Daarin verschillen we van private equity die na de overname opnieuw gaan verkopen om meerwaarde te realiseren voor de aandeelhouders. Wij hebben geen exit-strategie, wat de beste garantie is dat we continuïteit en zelfs verdere groei voorop stellen. Bovendien zal het bedrijf niet opgaan in een grotere groep. Het bedrijf blijft zijn zelfstandigheid en eigenheid behouden.”
Hoe gaan jullie concreet te werk?
“Wanneer een bedrijfsleider beslist om zijn of haar bedrijf te verkopen, dan is daar gemiddeld een periode van drie à vijf jaar aan voorafgegaan waarin dat idee is gerijpt. Wij raden deze bedrijfsleiders altijd aan om in die periode ook voor zichzelf uit te maken hoe een ideale overnemer er volgens hen zou moeten uitzien. Voor velen zal dat een speler zijn buiten de sector, geen concurrent dus.”
Goed luisteren biedt de grootste kans op een succesvolle overname en een continuïteit op lange termijn.
“Daarom hebben we met AIM Group een ruim netwerk van Management Buy-In kandidaten (MBI’s) uitgebouwd. Dat zijn ondernemers in spe met de nodige ervaring en drive die op zoek zijn naar een interessant bedrijf om zich in te kopen. Tijdens ons eerste gesprek met de overlaters luisteren we goed naar wat hun noden én die van hun bedrijf zijn, en hoe zij de overgang idealiter zien. Vervolgens laten we hen al zeer vroeg in het proces kennismaken met de best passende MBI uit ons netwerk. Samen met die MBI zullen wij dan een voorstel doen om het bedrijf over te nemen en verder te zetten, op basis van de juiste afspraken en de juiste symbiose.”
Waar besteden jullie aandacht aan bij een overname?
“We besteden veel aandacht aan de match tussen onze waarden en die van het bedrijf, zodat we die op lange termijn kunnen blijven uitdragen. Goed luisteren biedt de grootste kans op een succesvolle overname en een continuïteit op lange termijn. Die continuïteit verzekeren we bovendien door de juiste MBI in te schakelen. Deze wordt bovendien bijgestaan door een ervaren multidisciplinair team op holdingniveau.”
“Daarnaast is transparantie enorm belangrijk. Voor de verkoper is het vaak onduidelijk wat er allemaal zal gebeuren omdat hij of zij traditioneel geen eerdere verkoopervaring heeft. Al in het voortraject, maar ook tijdens de overname, bieden we daarom absolute transparantie over alle stappen die dienen te gebeuren, zowel naar de overlater als de MBI.”