Skip to main content
Home » E-commerce » Laat ons in België de beste e-commerce ter wereld ontwikkelen!
E-commerce

Laat ons in België de beste e-commerce ter wereld ontwikkelen!

Wim Van Edom, Head Economic Affairs, Comeos.

Wie herinnert zich Napster nog? Destijds een revolutionair programma om mp3’s peer-to-peer, van gebruiker tot gebruiker, te delen. Het was alsof we de cassettebandjes van iedereen in de hele wereld konden delen. Uiteraard was het piraterij en de muziekindustrie schreeuwde moord en brand, Napster moest verboden worden. 

Maar niemand had echt door dat de gebruikers meteen verknocht waren geraakt aan de ongeziene innovatie. Napster verdween wel maar het gebruiksgemak nooit meer. Alleen was het niet de muziekindustrie die er een succesvol bedrijfsmodel van maakte, maar wel Apple en Spotify. 

Fast forward naar vandaag en de situatie van e-commerce. In België hebben we de eerste e-commercetrein, die van de non food producten (kleding, elektro,…), grandioos gemist. Vanuit het buitenland doken verschillende webshops en platformen op die de Belgische consumenten op hun wenken bedienden. Een paar klikken en daarna aan uw voordeur geleverd. De consument heeft het omarmd. 

We moeten daar niet flauw over doen, ook wij als handelaars zijn te laat op de kar gesprongen. In de voorbije 4 jaar verloren we netto al 7.000 jobs in de Non Food-handel en dit is nog maar het begin. We dachten dat we wel de tijd zouden hebben om ons nog aan te passen maar vorig jaar werd maar liefst 1 kledingstuk op 2 in ons land al online gekocht. Corona heeft de transitie van de handel fenomenaal versneld.

De Belgische e-commerce moet nú de kans krijgen de moderne consument hetzelfde comfort te bieden zoals bij de grote buitenlandse spelers.

Moeten we dan wel inzetten op Belgische e-commerce? Het antwoord is simpel: Ja! Er is wel degelijk een alternatief om in België te ontwikkelen in plaats van in het buitenland. Dat zagen we trouwens al tijdens de lockdown, toen de deuren van fysieke winkels dícht maar duizenden webshops ópen gingen. In 2020 is het aantal onlinewinkels zo bijna verdubbeld tot 49.000 stuks. Het geeft aan hoe snel de sector reageert als ze de strop om de nek voelt. 

De Belgische e-commerce moet nú de kans krijgen de moderne consument hetzelfde comfort te bieden zoals bij de grote buitenlandse spelers. Laat e-commerce hier floreren in plaats van over de grens en je wint drie keer. Zo zijn er de kortere trajecten voor leveringen en retours met kleine elektrische voertuigen en cargobikes. Daarnaast hebben we geen minderwaardige ‘Amazon-jobs’ nodig, onder ons Belgisch arbeidsrecht. En niet onbelangrijk: de miljardenstroom aan omzet die nu naar het buitenland vloeit, kunnen we investeren in lokale toeleveranciers en logistieke hubs, dichtbij huis. Handelskernen kunnen zo ontsnappen aan de negatieve spiraal van faillissementen en dalende bezoekersaantallen en in de plaats een toekomst krijgen als ontmoetingsplek tussen online en offline winkelen. 

Laat ons op de volgende trein springen, die van de boodschappenleveringen aan huis. En beste overheid, laten we geen oude Belgische boemeltrein nemen maar een comfortabele hogesnelheidstrein richting digitale Bélgische handel. Beste politici, maak het nu mogelijk door het wettelijk kader aan te passen. We hebben overigens geen keuze, de consument deed dat al voor ons. 

Next article