‘Zonder transport staat alles stil’. Deze slogan prijkte decennia terug op de achterzijde van vele vrachtwagens en is meer dan ooit actueel in een wereld die steeds complexer wordt en waar alles anytime, anyhow, anywhere mogelijk moet zijn.
Logistiek is de motor van onze Vlaamse economie. Om de motor te laten draaien, past de logistieke sector zich voortdurend aan. Heden is de supply chain vraaggedreven, transparant en veel meer geïntegreerd. De Logistics Performance Index 2018 van de Wereldbank plaatst België op de derde plaats als meest performante land ter wereld op het vlak van logistiek.
Zelfs onze noorderburen dienen ons niet alleen in het voetbal maar ook in de logistiek te laten voorgaan. De Vlaamse troeven zijn dan ook legio: een open economie, een centrale ligging in een koopkrachtig gebied, goed uitgebouwde lucht- en zeehavens, een multimodale transportinfrastructuur, betaalbare logistieke ruimte, meertalige en productieve werknemers,…
Investeringen
Er werd de laatste jaren stevig geïnvesteerd in Vlaanderen, met 2018 als absoluut topjaar (4,24 miljard euro). Daarbij staat de logistieke sector met 22,22% van deze buitenlandse investeringen meer dan zijn mannetje. Kwaliteit is de grootste drijfveer in alle economieën en logistiek Vlaanderen onderscheidt zich dan ook op verschillende vlakken om zijn positie in de kop van het peloton waar te maken.
Ons vermogen om snel en efficiënt verschepingen te organiseren, gekoppeld aan een ongeëvenaarde stiptheid zijn uitermate sterke troeven. Vlaanderen profileert zich als een logistiekvriendelijke regio waar producenten en traders hun basislogistiek kunnen uitbesteden aan de vele logistieke dienstverleners die zich in onze regio hebben gevestigd.
Kwaliteit is de grootste drijfveer in alle economieën en logistiek Vlaanderen onderscheidt zich dan ook op verschillende vlakken om zijn positie in de kop van het peloton waar te maken.
Tewerkstelling
Bovendien moet benadrukt worden dat in Vlaanderen de logistieke sector actief dienstverlening zoals third en fourth party logistiek heeft ontwikkeld en er zich ook heel wat samenwerkende logistieke cargo communities ontwikkelen (RX/Seaport, NxtPort, BruCloud …). Dit is een voortschrijdend en complex proces waarbij de logistieke sector zelf aan het stuur zit.
Dit alles resulteert ook in jobs, waar logistiek reeds jarenlang de belangrijkste bijdrage levert met in 2018 liefst 31,28 % van alle nieuwe jobs in Vlaanderen! Het economisch belang van de sector is dan ook groot, zowel wat het aandeel in het BBP betreft (9,23 %), als op het vlak van tewerkstelling (8,52 %).
Speerpuntcluster logistiek
Bovenop dit alles ziet de Vlaamse regering logistiek als een integraal deel van zijn economie. De Vlaamse overheid combineert beleidsperspectieven effectief met handels- en investeringsplanning. Dat is goed nieuws voor het VIL, de door de Vlaamse regering erkende speerpuntcluster voor de logistiek. Onze missie is om van Vlaanderen de Europese draaischijf te maken in de wereldwijde supply chain. Duurzaam, digitaal en wendbaar zijn hier de sleutelwoorden. Samen met onze 620 leden willen wij deze ambitie waarmaken.