Skip to main content
Home » News » Kringwinkels vergroten de cirkel met innovatieve ideeën
Sponsored

Hergebruik en sociale tewerkstelling zijn in een moderne economie niet meer weg te denken. Met steeds meer vernieuwende succesformules vervult De Kringwinkel Antwerpen hier een stimulerende rol. Frank Dingemans, manager van het innovatieteam, legt uit.

Tekst: Sijmen Goossens – Foto’s: privé

avatar

Frank Dingemans

Manager Innovatieteam – De Kringwinkel Antwerpen

“De Kringwinkel Antwerpen kent sowieso al een lange traditie in het op touw zetten van vernieuwende concepten. We vallen onder een koepel, maar directies en strategische teams kunnen grotendeels zelf de richting bepalen.”

“In Antwerpen, met 450 medewerkers één van de grootste kringloopcentra van het land, houden we ons aan het algemene principe om sociale tewerkstelling te koppelen aan hergebruik. Ondertussen bestaan we al dertig jaar en wordt de kwalitatieve lat ook steeds hoger gelegd. Dit tot frustratie van mensen die ons liefst blijven vereenzelvigen met de plek om steeds de allergoedkoopste producten te vinden.”

“Onze focus ligt zoals gezegd op twee doelen. Naast hergebruik is sociale tewerkstelling belangrijk. We willen dus niet per definitie de goedkoopste zijn, al zijn we dat wel vaak. Wanneer een bedrijf ons zaken schenkt die best wel wat waard zijn, zullen wij kiezen voor een scherpe, maar verantwoorde prijs. Uiteraard zal dat altijd wel goedkoper zijn dan in de echte officiële winkels. Het geld dat we hiermee ophalen, kan dan weer in de sociale tewerkstelling gestoken worden.”

Kringloopcentra als katalysator voor sociale ontwikkelingsdoelen

“Het is niet verrassend dat we als kringloopcentrum op vrijwel elk van de Social Developement Goals (SDG’s) punten scoren. We bestrijden armoede en stimuleren kwaliteitsvolle opleiding door mensen met toch wat afstand tot de reguliere arbeidsmarkt in de arm te nemen. We dragen bij tot economische groei en waardige arbeid.”

Kringloopcentra en bedrijven hebben elkaar veel te bieden. Ik zou graag zien dat we in de toekomst nog dichter naar elkaar toegroeien.

“Die atypische, duurzame insteek maakt ons een zeer waardevolle sparringpartner voor bedrijven die wel willen verduurzamen, maar toch altijd ook vanuit een economisch perspectief denken. Ongelijkheid wordt aangepakt door onze tweeledige missie: levenskwaliteit via inkomen én betaalbare producten voor iedereen.”

“Tot slot stimuleren we verantwoorde consumptie en productie. Hergebruik zoals wij het nu kennen was 25 jaar geleden ondenkbaar. We mogen zeggen dat wij een enorm ‘vliegwiel’ zijn geweest dat ervoor gezorgd heeft dat België nu zowat vooraan loopt.”

Bedrijven mee op de kar

“Wanneer we het hebben over innovatie, zijn er vooral ook vele nieuwe ideeën rond samenwerken met bedrijven. In het kader van verduurzaming kunnen we natuurlijk veel voor elkaar betekenen. De mooie illustraties stapelen zich op. Zo is er het vrij bekende voorbeeld rond inboedels van grote organisaties. Toen het Provinciehuis de hele inboedel vernieuwde, hebben we dat met een intensieve campagne kenbaar gemaakt. Resultaat: door het gigantische succes stonden er zelfs files met mensen die deze waardevolle spullen wilden kopen.”

“Ook Electrabel werd een belangrijke partner toen zij hun kantoren en bedrijfsruimtes opnieuw gingen inrichten. Uiteraard vraagt dat ook om behoorlijk wat creativiteit: er zit een soort eenheidsworst in het aanbod van kantoormateriaal. Hierbij vervullen we graag een platformfunctie.”

“Zo werd een designerscollectief uit Gent aangesproken om spullen en materialen te herinterpreteren richting nieuwe kantooromgevingen in het ‘Workpalace’-project. Onder meer ‘Het Scoutshuis’ en ‘Startup Village’ deden hierop een beroep. Hierbij speelt zeker de ethische component een rol, want deze stukken zijn niet echt goedkoop.”

“Een ander mooi voorbeeld is HNST van ondernemer Tom Duhoux: hij zoekt hoogkwalitatief jeansmateriaal voor de productie van zijn uiterst duurzame gerecycleerde jeansbroeken. Dan zijn wij de ideale leverancier voor deze grondstof.

Economische én duurzame oplossingen voor reststromen

“Ook bij het omgaan met reststromen blijken we een uiterst interessante partner. Zo herstellen we toestellen die defect worden binnengebracht bij Vandenborre om ze nadien te koop aan te bieden in onze winkels.”

“Eenzelfde succesverhaal schrijven we met IKEA; matrassen, elektronische toestellen en andere producten die bij hen niet (meer) verkocht kunnen worden, bereiken zo alsnog de consument.”

Te huur: origineel, zelfs vintage eventmateriaal

“We stelden vast dat bepaalde leuke en uitzonderlijke stukken vaak gekocht werden om een event, feest, receptie of beurs op te fleuren en nadien gewoon werden weggegooid. Dat is zonde. Daarom hebben we nu een verhuurservice waarmee bedrijven en particulieren dit materiaal bij ons kunnen huren, opdat wij het nog meerdere levens kunnen geven. Van vintage decorstukken tot borden en bestek: deze huurservice is, terecht, een groot succes.”

Vector voor verandering

Kringloopcentra en bedrijven hebben elkaar veel te bieden. Ik zou graag zien dat we in de toekomst nog dichter naar elkaar toegroeien. W.R. Yuma, een bedrijfje dat zonnebrillen ontwerpt uit plastic waste, maakt bijvoorbeeld gebruik van onze installaties en mensen. Zulke kruisbestuivingen leiden tot erg mooie resultaten.”

“Op termijn komen ook onze medewerkers zo regelmatig in het reguliere circuit terecht, doordat ze simpelweg worden overgenomen. Zulke samenwerkingen lonen dus voor alle partijen.”

Next article