Personeel aanwerven, is in veel bedrijven nog een quasi volledig handmatig proces waar een hoop papier aan te pas komt. Jobtoolz is een Belgische software die belooft om dit helemaal te automatiseren en te digitaliseren.

Cedric van Aerde
CEO Jobtoolz
Met Jobtoolz hebben bedrijven altijd een volledig en holistisch beeld van het volledige aanwervingsproces, zegt CEO Cedric van Aerde. “Ze hebben de mogelijkheid om efficiënt een jobsite te bouwen en te onderhouden en die op hun eigen website te laten inhaken. Daarnaast zitten ook alle tools ingebouwd om vacatures kenbaar te maken en door te sturen naar jobboards en hun eigen sociale media. Zodat op die manier ook de instroom zo ruim mogelijk wordt. Tot slot kunnen ook kandidaten beheerd worden, van advertentie tot en met de aanwerving. Dat gaat dan van het in bulk uitsturen van mails naar kandidaten, het screenen van cv’s en het inplannen van jobinterviews.”
Jobtoolz ontstond rond 2018 uit gesprekken met HR-managers van een resem Vlaamse kmo’s, vertelt Cedric. “Vaak zaten zij met een ladenkast vol sollicitatiebrieven en een mailbox met honderden mails waarin een kat haar jongen niet meer vindt. Door dit allemaal te automatiseren, vermijden ze een hoop handmatig en repetitief werk, zoals cv’s zoeken en inkijken of manueel standaardmailtjes verzenden naar kandidaten. Hierdoor blijft er ook meer tijd over voor het echt interessante HR-werk: tijd spenderen aan de kandidaat en met hem of haar in gesprek gaan. Zo wordt ook de job van recruiter een stuk leuker. Ook interessant: de software zorgt ook dat bedrijven volledig GDPR-compliant blijven als ze met persoonlijke data werken.”
Door dit allemaal te automatiseren, vermijden ze een hoop handmatig en repetitief werk.
De strategische impact bij de klanten van Jobtoolz is dan ook snel en duidelijk zichtbaar, maakt Cedric zich sterk. “We zien vooral dat de snelheid van aanwerving meteen een enorme sprong maakt. Dat is belangrijk in de war for talent: veel kandidaten hebben vaak verschillende ijzers in het vuur liggen. Snel en adequaat reageren, is voor bedrijven dus de boodschap. Daarnaast zien we ook dat ze beter aanwerven. Net doordat ze meer tijd krijgen om kandidaten goed te leren kennen en minder tijd aan paperassen moeten spenderen, kunnen ze beter de juiste beslissingen nemen.”
Er zijn in dit segment al verschillende concurrenten actief, maar Jobtoolz kan een mooie troefkaart op tafel leggen, besluit Cedric. “Er is best al wel wat software waarmee je kandidaten kunt aanwerven en er is best al wat software om kandidaten te zoeken. Maar die twee adequaat combineren, dat is onze unieke sterkte. En dat moet er ook voor zorgen dat we binnen vijf jaar de absolute Belgische marktleider worden in dit segment.” ν