Skip to main content
Home » Welzijn op het werk » Maak het beste van je hybride werkomgeving!
Welzijn op het werk

Maak het beste van je hybride werkomgeving!

In samenwerking met
In samenwerking met

De opkomst van hybride werken heeft de eisen voor kantooromgevingen drastisch veranderd. Jeroen Govers, General Manager van AREMIS Belgium, deelt zijn inzichten.

Wat is de grootste impact van hybride werken op kantooromgevingen?

“De nadruk ligt meer op samenwerking, met plaats voor aangepaste vergaderruimtes, informele plekken die communicatie bevorderen en creatieve zones. Tegelijk is er een groeiende behoefte aan stiltezones en concentratieruimtes. Kantoorinrichtingen moeten flexibel zijn, met desk sharing en ergonomisch meubilair dat eenvoudig aanpasbaar is. Technologie speelt ook een cruciale rol, van videoconferencing tot het veilig delen van digitale documenten.”

Waarom en hoe moeten bedrijven onderbezetting en pieken in bezetting aanpakken? 

“Een werkplek kost ongeveer € 10.000/jaar en komt overeen met een uitstoot 1,4 tCO2-eq/jaar. Door de bezetting over vijf werkdagen te spreiden, kan een bedrijf dat bijvoorbeeld twee tot drie dagen telewerk per week toelaat deze kosten en impact met ongeveer 40% verminderen. Alles begint met een goed inzicht in je kantoorbezetting en je echte behoeften. Door het gebruik van bezettingsdata en data-analyse kun je ruimtes beter inrichten, plannen en beheren. Flexibele werkplekken, een goede coördinatie tussen en binnen teams, en eventueel een reserveringssysteem, kunnen de bezetting optimaliseren. Activity-based working met een variëteit aan werkplektypen verhoogt bovendien meteen ook de productiviteit en gebruikservaring.”

Hoe draagt AREMIS bij aan de verbetering van prestaties en werkervaring in kantooromgevingen?

“AREMIS ziet zichzelf als een ‘workplace sherpa’. Onze missie is het adviseren en ondersteunen bij het concipiëren, implementeren en beheren van efficiënte en deugdzame werkplekken, ook via slimme technologieën en datagestuurde inzichten. Bij ons kan je rekenen op een geoptimaliseerde kantoorinrichting die echt voldoet aan je behoeften. Dat vertaalt zich niet alleen in het bewust omgaan met kosten en middelen, maar ook in een verhoogde efficiëntie en betere samenwerking. Bovendien draagt onze aanpak bij aan een duurzame en welzijnsgerichte werkplek, wat zowel de werkervaring, de medewerkerstevredenheid als de operationele efficiëntie van je organisatie ten goede komt.”

Meer inzichten?

Zie het AREMIS Hybrid Working Report 2025 dat begin volgend jaar uitkomt.

Next article