Dat fruit gezond is, staat vast, maar fruitbedrijven hebben vaak te maken met uitdagingen om hun activiteiten winstgevend te maken. De Limburgse familie Paesmans besloot daarom een andere aanpak te kiezen en levert haar fruit rechtstreeks aan bedrijven en scholen. Die keuze wierp al snel haar vruchten af en liet het fruitbedrijf toe om een belangrijke voortrekkersrol op te nemen in het stimuleren van welzijn, van de werkvloer tot in het klaslokaal.
Roel Paesmans
Zaakvoerder Fruitsnacks
Hoe is Fruitsnacks uitgegroeid van een familiaal fruitbedrijf tot een pionier als leverancier van fruit op het werk?
“Fruitsnacks is een rasecht fruitbedrijf in Limburg waarvan ik intussen de vierde generatie ben. Dé uitdaging bij de teelt van appels en peren is dat de oogst en dus ook de opbrengsten erg gevoelig zijn voor het weer. Bovendien nemen zowel de veiling als de grootwarenhuizen een groot deel van onze marge weg.”
“Geïnspireerd door het fiscaal aftrekbare ‘werkfruit’ dat Scandinavische werkgevers aan hun medewerkers aanboden, begon mijn vader daarom als pionier in West-Europa fruitmanden te verkopen aan bedrijven. Dat bleek de juiste beslissing, want intussen verkopen we meer dan 10.000 fruitmanden per week aan meer dan 4.000 bedrijven in heel België, Luxemburg en zelfs een groot deel van Duitsland.”
Op welke manier is fruit op de werkvloer zowel voor werknemers als werkgevers een meerwaarde?
“Gratis fruit op het werk is een manier om de gezondheid van je werknemers te bevorderen én jezelf aantrekkelijker te maken als werkgever. Je kan het in feite zien als een fiscaal aftrekbare investering in je personeel, want preventie is altijd voordeliger dan ziektedagen te moeten uitbetalen. Ook hier willen we als pionier weer een stap verder in gaan. Gezondheid en welzijn op het werk worden immers steeds belangrijker.”
“Daarom zetten we onze partners in de kijker als ‘gezonde werkplek’. Bedrijven die minstens één jaar fruit op het werk aanbieden, krijgen van Fruitsnacks het ‘Healthy Workplace-label’. Dit label kunnen ze gebruiken als employer branding tool in hun communicatie. Wie het label ontvangt, kan ook deelnemen aan de Fruitsnacks Awards, dat bedrijven bekroont die zich inzetten voor de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers.”
Welke rol speelt duurzaamheid voor een familiaal fruitbedrijf als Fruitsnacks?
“Fruitsnacks streeft al vele jaren naar een zo laag mogelijke milieu-impact. We waren een voorloper op vlak van regeneratieve teelt en biodiversiteit, we wekken via zonnepanelen en een eigen windmolen zelf onze elektriciteit op en gebruiken een ‘Enterprise Resource Planning Systeem’ om de efficiëntie van onze bevoorradingsroutes te optimaliseren. We namen recent ook nieuwe energiezuinige koelcellen in gebruik waarvan de restwarmte naar de kantoren gaat.”
“De fruitteelt ondervindt steeds meer de gevolgen van de klimaatopwarming. Daarom zetten we volop in op resistente rassen die minder nood hebben aan kunstmatige bestrijding. Als familiaal bedrijf vinden we het nu eenmaal erg belangrijk om op lange termijn te denken en toekomstbestendig te zijn, zodat mijn kinderen binnen 30 jaar hopelijk ook een gezond, stabiel en duurzaam bedrijf kunnen overnemen en verder uitbouwen.”
Wat houdt jullie nieuwe project ‘Fruit the Future’ in?
“Onze kleinere appels en peren leveren we al vele jaren aan zo’n 500 scholen. Met hun kleinere maten zijn ze immers het ideale gezonde tussendoortje voor kinderen. De scholen maken hiervoor gebruik van een Europees subsidieprogramma, maar helaas is dat budget eindig. Het is genoeg om elk kind gedurende 20 weken één stuk fruit per week aan te bieden. Een schooljaar duurt echter 38 weken en je kan kinderen pas een gezonde eetgewoonte aanleren als je dat continu doet.”
“Daarom hebben we sinds dit schooljaar ‘Fruit the Future’ opgezet, waarbij we een beroep doen op bedrijven en ondernemers om lokale scholen te sponsoren zodat ze het hele schooljaar lang fruit, groenten en melk kunnen aanbieden. Dit combineren we met documentatie en lesmateriaal, zodat leerkrachten hun leerlingen beter kunnen informeren over het belang van lokale, duurzame en gezonde voeding.”