Skip to main content
Home » Welzijn op het werk » Gelukkige medewerker, gelukkige baas
Welzijn op het werk

Gelukkige medewerker, gelukkige baas

In samenwerking met
In samenwerking met

Personeelsleden bevragen over hun welzijn en tevredenheid? Toen Elke Haemelynck vijf jaar geleden Happy Humans oprichtte, was het een ongehoord concept. Ondertussen is er veel veranderd en hebben slimme werkgevers door dat er alleen maar voordelen kleven aan gelukkige werknemers.

Elke Haemelynck

Founder Happy Humans

“Je zou denken dat CEO’s en leidinggevenden sowieso goed kunnen inschatten hoe tevreden hun personeel is, maar in de praktijk zien we dat dat heel vaak niét zo is”, zegt Elke. “Door mensen anoniem te bevragen, weten we wat er echt speelt. Bij bijvoorbeeld evaluatiegesprekken is die drempel veel hoger. Je baas blijft toch nog altijd de persoon die beslist of je mag blijven en of je opslag of promotie krijgt.”

De surveys die Happy Humans afneemt, zijn altijd op maat van de klant. Dat neemt niet weg dat er onderwerpen zijn die vaak terugkomen. “Dat gaat bijvoorbeeld arbeidsverhoudingen, zowel bij collega’s onderling als met de leidinggevenden. Werklast komt ook heel vaak terug: is de balans tussen werk en privé OK? Zijn er hulpbronnen? Maar ook: hoe ervaart men die werkdruk? Soms zijn er wel degelijk zaken voorzien om de werklast te verminderen, maar wordt er niet over gecommuniceerd. Zodat men ook niet weet dat ze bestaan.”

Het startpunt van quasi elk onderzoek van Happy Humans, is een nulmeting die laat zien hoe het bedrijf ervoor staat. Elke: “Waarna er, idealiter, elk jaar opvolging is om te zien hoe de cijfers evolueren. Meestal doen we de surveys digitaal, al kan het ook op papier, zelf in 27 talen. Naargelang de grootte van de organisatie en het thema doen we ook kwalitatieve onderzoeken, waarbij we, in groep, dieper gaan graven naar de noden en werkpunten in het bedrijf.”

Trouwens: globale scores zijn goed, maar je moet ook verder kijken dan de cijfers alleen, zegt Elke. “Een bedrijf kan algemeen 7/10 scoren voor communicatie, maar dan blijkt bijvoorbeeld dat arbeiders een veel lagere score geven dan bedienden. Onze ervaring leert ons voor zulke zaken oog te hebben. Wij beschouwen ons ook niet louter als een dataleverancier. Wij zijn een partner voor bedrijven en denken actief mee over de plannen om de tevredenheid van de werknemers op te krikken.”

Niet alleen de werknemers profiteren daarvan, benadrukt Elke. “Een medewerker die tevreden is, zich gehoord voelt en gelukkig naar kantoor komt, is meer geëngageerd, meer gemotiveerd, valt minder uit en zal veel langer aan boord blijven. En dat is iets waar elke werkgever naar zoekt.”

Next article