IT-dienstverlener Passwerk, die 165 IT-consultants met autisme tewerkstelt, verandert van naam en heet voortaan Takto. Aan zijn missie verandert het bedrijf niets, het wil nog steeds neurodivergente profielen aan een job helpen, vooral in de IT-sector. Sales director Roeland Briers en Neuro Inclusion Specialist Yolande Pacco leggen uit.
Zo’n één op de vijf mensen wereldwijd is neurodivergent. Hun brein verwerkt informatie anders dan bij neurotypische mensen. Dit kan zich uiten in bijvoorbeeld ADHD, dyscalculie, hoogsensitiviteit en nog vele andere neurotypes. In die pool zitten heel wat waardevolle talenten die vaak moeilijk de weg naar de arbeidsmarkt vinden. “En dat is, in deze tijden van de war for talent, ongelooflijk zonde”, zegt Roeland. “Neurodivergente mensen blijven vandaag nog te vaak aan de kant staan. Dat is jammer voor de bedrijven, maar zeker ook voor hen. Onderzoek wees uit dat 82% van onze doelgroep ofwel werkloos is ofwel zwaar onder hun capaciteiten werkt. Een enorme verspilling van talent.”
Een verrijking voor de werkvloer
“Het inschakelen van deze mensen is geen beperking, maar net een waardevolle verrijking van de werkvloer”, zegt Yolande. “Door mensen te nemen die anders naar de dingen kijken, krijg je vaak betere en rijkere oplossingen voor problemen. Ze kunnen vaak ook heel goed inspelen op complexe uitdagingen en verrassen met waardevolle inzichten. In de natuur is dat ook zo, het is niet voor niets dat we biodiversiteit zo hoog in het vaandel dragen. Net als in de natuur ontstaat er pas echt evenwicht en veerkracht wanneer er ruimte is voor verscheidenheid.”
Het inschakelen van deze mensen is geen beperking, maar net een waardevolle verrijking van de werkvloer.
Concrete troeven en uitdagingen
Yolande geeft enkele concrete voorbeelden van de troeven van neurodivergente mensen. “Mensen met autisme zijn bijvoorbeeld vaak analytische denkers en goed in het opsporen van softwarebugs. Heel wat mensen met ADHD kunnen dan weer goed out of the box denken, een eigenschap waar bijvoorbeeld marketingafdelingen vaak erg blij mee zijn. Sommigen denken net heel visueel en kunnen goed moeilijke processen uitleggen aan collega’s. Uit onderzoek blijkt dat neurodivergente personen de productiviteit van organisaties met wel 30% kunnen opkrikken. Met begrip, flexibiliteit en empathie verdwijnen de meeste hindernissen op de werkvloer al snel. Zodra mensen zich psychologisch veilig voelen om zichzelf te zijn, kunnen ze echt floreren.”
“Een gebrek aan kennis en koudwatervrees zijn vaak de grootste redenen waarom bedrijven niet massaal onder neurodivergente talenten rekruteren”, pikt Roeland in. “Men ziet het als een omweg of een pad met inspanningen, terwijl dat meestal helemaal niet zo hoeft te zijn.”
Ondersteuning en bewustwording bij bedrijven
Om die perceptie te doorbreken, heeft Takto een dienstverlening uitgebouwd die bij bedrijven meer begrip en bewustzijn moeten creëren. “We geven infosessies waar bedrijven gebruik van kunnen maken, een e-learning rond neurodiversiteit en trainingsmodules”, zegt Yolande. “Die zijn ook gericht op heel specifieke zaken, zoals selectie, rekrutering, onboarding, neuro-inclusieve communicatie, aanpassingen op de werkvloer, en zo meer. We bieden ondersteuning aan leidinggevenden om met neurodivergente profielen om te gaan en coachen ook medewerkers en teams.”
Daarnaast werd ook een “neuro-inclusie maturiteitsassessment” ontwikkeld. “Dat is een traject van drie maanden om via enquêtes, interviews en documentanalyses de huidige situatie van een onderneming in kaart te brengen met het oog op een neuro-inclusieve werkomgeving. Daarop kunnen we dan gerichte aanbevelingen formuleren.”
Met zijn Academy probeert Takto ook zijn eigen medewerkers up to date en flexibel te houden. “We zijn absoluut niet blind voor de evoluties op de arbeidsmarkt”, aldus Roeland. “We bieden voortdurend nieuwe opleidingen aan rond zaken als AI of cybersecurity. Zo kunnen we onze mensen de kans geven om van verschillende domeinen te proeven en andere zaken te leren.”
Ook de naamsverandering naar Takto zelf geeft aan dat het bedrijf de vinger aan de pols houdt, besluit Roeland. “In 18 jaar zijn we geëvolueerd: ons dienstenaanbod is verbreed en we zijn geprofessionaliseerd. Maar de economische dimensie die we verenigen met een maatschappelijke dimensie… die zal nooit veranderen. We willen zowel economisch succes hebben, als maatschappelijke impact. En dat maakt ons uniek.”

Roeland Briers – Sales director en Yolande Pacco – Neuro Inclusion Specialist