Talenten zijn vandaag op zoek naar bedrijven waar ze zich in alle richtingen kunnen ontwikkelen en de kansen en het vertrouwen krijgen om zelf invulling te geven aan hun job. “Ook de inspanningen op het vlak van maatschappelijke verantwoordelijkheid maken steeds vaker het verschil”, zeggen Annelies Verbruggen (Manager Talent & Recruitment) en Anne Latour (HR Lead Expertise & Talent Cycles) van Danone BeLux.
Foto’s: Kris Van Exel
Wat maakt werken bij Danone zo speciaal?
Verbruggen: “Iedereen krijgt binnen onze organisatie de kansen en het vertrouwen om aan belangrijke projecten te werken, ongeacht je functie of ervaring. Je krijgt bovendien een grote autonomie om je rol in te kleden en je agenda zelf te bepalen. We kijken in onze beoordeling niet enkel naar je resultaten, maar ook naar je inzet en mindset. Daarnaast bieden we een doorgedreven flexibiliteitsbeleid. Zo werken we 100% hybride en kan je je werkuren zelf bepalen. We werken overigens vaak crossdepartementaal. Je komt dus continu in contact met mensen buiten je eigen team. Tot slot maken ook de aangename kantooromgeving en de toffe sfeer en initiatieven onder de collega’s het verschil.”
“België is trouwens een belangrijke schakel voor Danone. We hebben hier maar liefst twee van de grootste Europese productiesites voor plantaardige en zuivelproducten. Bovendien hosten we een Europees en een globaal team. Dat biedt uiteraard heel wat bijkomende doorgroeimogelijkheden. Danone heeft een enorme diversiteit van categorieën en producten in haar portfolio, van baby- tot medische voeding, zuivel en plantaardige alternatieven, water,… Dat maakt het mogelijk om in tal van rollen op het volledige portfolio te werken.”
Welke groeikansen krijgen medewerkers bij Danone?
Latour: “Een carrière binnen Danone ziet er niet noodzakelijk uit als een ladder, het kan ook een klimrek zijn. Je kan dus niet enkel omhoog, maar ook opzij. Soms krijg je ook de kans om even terug een stap omlaag te zetten, zodat je nieuwe vaardigheden kan leren waarmee je opnieuw in een nieuwe richting omhoog kan klimmen. We houden daarbij maximaal rekening met binnen welke domeinen je je wil en kan ontwikkelen. Enerzijds krijg je dankzij de grote mate van autonomie en de mogelijkheid om ideeën of projecten uit te werken heel wat opportuniteiten binnen je eigen rol. Anderzijds kan je tijdelijke opdrachten aangaan die passen binnen je ontwikkelingstraject.”
“Omdat Danone een grote groep is, zijn er uiteraard ook heel wat nationale en internationale mogelijkheden. Alleen al binnen België heb je een commercieel hoofdkantoor en twee grote productiesites waar je cross-site kan doorstromen en andere rollen kan opnemen. Dankzij onze in België gebaseerde internationale teams kan je ook internationale stappen zetten. Tot slot kan je uiteraard ook in andere landen uitdagingen aangaan. Danone is nu eenmaal een internationale groep.”
Een carrière ziet er bij ons niet noodzakelijk uit als een ladder, het kan ook een klimrek zijn.
Anne Latour.
Op welke manieren ondersteunen jullie mensen structureel in hun groei?
Verbruggen: “De groei van onze collega’s wordt niet enkel gedreven vanuit HR. We werken ook heel nauw samen met de lijnmanagers. Talentontwikkeling is bij Danone een bedrijfsverantwoordelijkheid. Op structureel vlak hebben we een ‘People cycle’ opgezet waarbij je jaarlijks samenzit met je lijnmanager om je ontwikkelingsmogelijkheden, carrièrepad, interesses en ambities te bespreken en te kijken welke competenties je dan dient te ontwikkelen en versterken. Uiteraard is groei ook buiten dat formele overleg een continu proces dat hard leeft binnen onze organisatie. Verder bieden we heel wat trainingen, on-the-job learning en coachingmogelijkheden aan waarbij we kijken naar de noden en ambities van iedere persoon.”
Wat houdt ‘One Planet. One Health’ in en welke rol speelt het in jullie aantrekkelijkheid als werkgever?
Latour: “‘One Planet. One Health’ is in feite een vertaling van onze missie: ‘Bringing health through food to as many people as possible’. Dat betekent dat we zaken willen doen zonder een negatieve impact te hebben op gemeenschappen, werknemers, belangengroepen, het milieu, klimaat, enz. We willen daarentegen net een positieve impact hebben en houden daar ook echt rekening mee bij alles wat we doen. Dat staat zelfs in onze statuten, waardoor we er verantwoording over moeten afleggen.”
“Bovendien zijn we B Corp certified. B Corp is een netwerk van bedrijven die zich inzetten voor een meer inclusieve en duurzame economie. Ongeveer 70% van alle ondernemingen van Danone wereldwijd hebben dat certificaat reeds ontvangen. We zijn een van de eerste grote organisaties die hier al zover in staan. Hiermee zijn we zeker ook aantrekkelijker geworden voor talenten. Steeds meer mensen kiezen bewust voor een bedrijf dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt – het gaat al lang niet meer enkel over het salaris en de carrièrekansen. Ook naar interne medewerkers communiceren we hier trouwens duidelijk over, wat dan weer een positief effect heeft op de retentie.”