De uitzendsector investeert al geruime tijd in de digitalisering van zijn activiteiten en is dan ook trots op de pioniersrol en de mooie digitale realisaties. Ann Cattelain, CEO van Federgon, gaat dieper in op deze thematiek.
Zo was de uitzendsector de eerste die in 2014 elektronische maaltijdcheques aanbood. In 2015 ondertekende toenmalig Minister voor Digitale Agenda, Alexander De Croo de 1e digitale arbeidsovereenkomst via ‘interimsign’ een platform voor de verzending, het beheer, de ondertekening en de archivering van elektronische uitzendovereenkomsten. Vandaag worden bijna alle uitzendovereenkomsten elektronisch ondertekend. In 2019 bracht toenmalig federaal minister van Digitale Agenda en Telecommunicatie Philippe De Backer een bezoek aan een volledig digitaal uitzendkantoor.
Investeren in digitalisering
Dat de digitalisering niet beperkt mag zijn tot het converteren van papieren documenten in PDF is evident. Digitaliseren is vooral processen vereenvoudigen en optimaliseren en waar nodig nutteloze documenten afschaffen. Investeren in digitalisering en administratieve vereenvoudiging moet in de eerste plaats de uitzendkrachten ten goede komen.
Lancering WorkID
De volgende digitale mijlpaal voor de sector zal de lancering van de WorkID zijn, in het voorjaar van 2023. WorkID is een universeel en neutraal paspoort naar werk. Het is een door de uitzendsector aangeboden platform dat kandidaat-uitzendkrachten op een eenvoudige manier de kans biedt om relevante persoonlijke gegevens ter beschikking te stellen aan door henzelf geselecteerde uitzendbureaus. WorkID moet het voor werkzoekenden gemakkelijker maken om een job te vinden. Op 1 platform bundelen ze alle informatie die nodig is om een job te vinden en om een contract te krijgen. De kandidaat blijft eigenaar van de eigen data en kan steeds aanpassen met welke partijen die wel of niet mogen worden gedeeld. Opnieuw is de uitzendsector met dit project pionier.
Als netwerk voor werk, blijft het de ambitie van Federgon om hoog te blijven inzetten op digitalisering. Dit komt niet alleen onze bedrijven maar vooral de kandidaten ten goede.