Home » Supply Chain » Zo gaan supply chain en duurzaamheid hand in hand
Sponsored

Doordachte inspanningen voor een ecologisch en maatschappelijk verantwoord ketenbeheer maken een wezenlijk verschil. Martine Pauwels, directeur Logistiek bij Colruyt, legt uit op welke manier zij het verschil proberen te maken.

Tekst: Sijmen Goossens – Foto’s: Privé

avatar

Martine Pauwels

Directeur Logistiek Colruyt

Als onderneming kan je niet langer louter naar jezelf kijken bij het optimaliseren van je supply chain. Efficiëntie staat of valt met een optimale samenwerking tussen alle stakeholders. Pauwels: “Ondernemingen opereren al lang niet meer los van hun economische en maatschappelijke context. Ook bij Colruyt moeten we steeds meer rekening houden met zowel leveranciers als overheden en wettelijke bepalingen.”

“Maar we doen meer dan dat. Duurzaam ondernemen zit in ons DNA, ook wat betreft het ketenbeheer willen we dus een voortrekkersrol opnemen. Om dat te doen, focussen we ons op drie grote doelen: het reduceren van de filedruk, vergroening en veiligheid.” 

➡️ Reduceren van de filedruk

“De Belgische wegen slibben dicht. Colruyt wil dan ook actief meewerken aan de reductie van de files op Belgische wegen. De voorbije decennia hebben we intensief geïnvesteerd in het maximaliseren van de beladingsgraad van onze vrachtwagens. Onze trekkers zijn even vol op de heen- als op de terugweg doordat ze bijvoorbeeld ook reststromen weer terug meenemen. Zo hebben we ondertussen voor onze uitgaande stroom (van de distributiecentra naar de winkels) een beladingsgraad van ongeveer 95% bereikt.”

De voorbije decennia hebben we intensief geïnvesteerd in het maximaliseren van de beladingsgraad van onze vrachtwagens. Onze trekkers zijn even vol op de heen- als op de terugweg.

“Deze expertise willen we delen met onze leveranciers. We moeten hen warm maken voor het bundelen van goederen: onderling en/of in samenwerking met transporteurs. Door goederen samen te brengen, bereiken we niet alleen vollere vrachten, het zorgt er ook voor dat we minder aankomsten hebben in onze distributiecentra. Dat resulteert in rustigere centra, lagere stockniveaus en een optimale versheid van producten die hiervoor gevoelig zijn.”

“We hebben ondertussen zo’n geoptimaliseerde bundeling of loads met een dertigtal leveranciers. Het bundelen van vrachten door verschillende leveranciers vergt heel wat aanpassingen in ieders supply chain, waardoor het behoorlijk wat energie kost om elke partij te motiveren. Belangrijke argumenten zijn hier uiteraard filereductie en de verbeterde efficiëntie door minder kilometers met vollere ladingen. Ook naar vergroening maken we zo samen een verschil.”

➡️ Inspanningen voor vergroening

“Vergroening vormt ook een belangrijk aspect van duurzaam ondernemen. Voor het personenvervoer, het ‘gewone wagenpark’ dus, is het algemeen bekend dat Colruyt focust op CNG als brandstof. Dat willen we uitbreiden naar onze vrachttransporten met hogere tonnages. We zijn pionier in België wat betreft het gebruik van trekkers op CNG.”

“In een eerste fase, zo’n viertal jaar geleden, voldeden de resultaten van de studies onvoldoende aan de verwachtingen qua operationele mogelijkheden. De volgende generatie, die vorig jaar werd getest, ziet er beter uit en is inzetbaar in onze operationele vloot. Daarom werden er nu recent twee CNG-trekkers besteld.”

“Er lopen ook prille studies rond het gebruik van waterstof en elektriciteit, waarvan we de resultaten nog even moeten afwachten. Op onze sites zelf maken we al wel gebruik van terminaltrekkers die zuiver op elektriciteit worden aangedreven.”

“Ook hier doet de tweede generatie het beter dan de eerste. Het zijn voor ons voorlopers voor autonome elektrische trekkers op de weg (al dan niet in combinatie met waterstof). De blijvende inspanningen, ook na aanvankelijk minder veelbelovende resultaten, lonen en zijn kenmerkend voor ons blijvend engagement op dat vlak. Dit alles past in ons streven naar een positieve invloed op het klimaat door de CO2- en fijnstofemissie drastisch te verminderen.”

Colruyt dode hoek
Demonstratie van het gevaar van de dode hoek: alle trekkers bij Colruyt zijn voorzien van een dodehoekcamera.

➡️ Optimaliseren van de veiligheid

“Onze goederenstromen moeten zo veilig mogelijk verlopen voor alle weggebruikers. Door onze trekkers te voorzien van verregaande technische modificaties, minimaliseren we de mogelijke risico’s op ongevallen. Denk hierbij aan dodehoekcamera’s. Geen enkele trekker mag de baan op zonder zo’n camera. We controleren hierop dan ook erg streng, ook bij onze partners.”

“Een ander belangrijk middel is affichage. We willen andere weggebruikers optimaal waarschuwen voor het dodehoekrisico door het aanbrengen van duidelijke stickers, bijvoorbeeld aan de ‘fietsenvanger’ – dat is het deel van de vrachtwagen tussen de wielen van de trekker en de achterwielen van de oplegger. Binnen een jaar zullen al onze opleggers hiermee zijn uitgerust. Dat betekent een investering van zo’n 100.000 euro, maar deze past volledig in onze visie die veiligheid centraal stelt.”

“Tot slot werken we ook aan apps om onze chauffeurs steeds zo goed mogelijk te informeren over hun traject. Denk bijvoorbeeld aan een soort Wazevoor vrachtwagens: een actieve routebegeleiding specifiek voor vrachtvervoer die, in plaats van op zoek te gaan naar alternatieve of kleinere wegen, vooral focust op het doorgeven van actuele en accurate informatie over de situatie op de grote wegen die de chauffeur moet volgen.”

Next article