Skip to main content
Home » Supply Chain » Soft skills steeds belangrijker voor bedrijven
Sponsored

De logistieke sector kent de meest uiteenlopende jobprofielen, van douanedeclaranten over traders tot warehousemanagers. Bedrijven zijn dan ook meer bereid om te investeren in opleidingen om talent te ontwikkelen. Een gesprek met Laurent Pays, Managing Director van Square City.

Tekst : Diederik Vandendriessche

“Ik noem onze manier van werken graag ‘boetiekconsultancy’. Net zoals een boetiekhotel gekenmerkt wordt door een eigen stijl en kleinschaligheid, zo werken wij als nichespeler ook vanuit een persoonlijke aanpak in de HR-sector.”

“De tijden zijn enorm veranderd. Vroeger werd er vaak vertrokken vanuit de idee ‘one size fits all’: veel bedrijven werkten samen met grote HR-kantoren die alle sectoren bedienden, van office over financiën tot engineering. De ‘war for talent’ heeft ervoor gezorgd dat die aanpak niet langer werkt.”

Welke manier van werken kan dan wel succesvol zijn?

“Diepgang, persoonlijke aanpak en service zijn noodzakelijk. Door onze specialisatie in de supply chain kennen wij de logistieke bedrijven en sector door en door. Zo kunnen we de best denkbare match realiseren tussen de kandidaten en de werkgevers.”

“Specialisatie is nu de belangrijkste trend. De logistieke sector heeft een enorme nood aan goede werkkrachten, en daar zijn verschillende verklaringen voor. Enerzijds is er de aanhoudende groei van de grootste logistieke speler in ons land, de haven van Antwerpen, en anderzijds zitten we nu midden in de vergrijzingsgolf.”

Er zijn heel veel uitdagingen om de juiste profielen te vinden, maar ook om ze aan boord te kunnen houden.

“Er zijn dus heel veel uitdagingen om de juiste profielen te vinden, maar ook om ze aan boord te kunnen houden. Ontzettend veel bedrijven vinden de mensen niet meer om hun projecten uit te voeren. Als ze met die vraag naar ons komen, dan brengen wij in eerste instantie het talent in kaart. Dat is ons grote voordeel: wij hebben alle mogelijke logistieke profielen in ons netwerk van wie we meteen kunnen zeggen bij welk bedrijf ze passen.”

Waar zijn jullie klanten vooral naar op zoek?

“Veel bedrijven zijn in een fase aanbeland waarbij de persoonlijkheidskenmerken van een kandidaat steeds meer aan belang winnen. Er wordt een basiscompetentieprofiel voor een bepaalde functie uitgeschreven, dat wij door en door testen, maar kandidaten worden nu ook meer gescreend op hun soft skills, hun attitude en hun arbeidsethiek.”

“De ‘cultural fit’, de klik met de heersende bedrijfscultuur, is een belangrijk selectiecriterium geworden. Investeren in training is niet meer weg te denken in een actief retentiebeleid. En daarin ligt onze meerwaarde: door onze kandidaten goed te kennen in relevante kennis en persoonlijkheid, voelen wij meteen aan of er een zinvolle samenwerking mogelijk is tussen de werkgever en de kandidaat op lange termijn.”

Next article