Home » Digital Transformation » “Menselijke factor is dé sleutel tot succes binnen een duurzame digitale transformatie”
Sponsored

Er raast een trein voorbij vol met industry 4.0 en smart factory/supply chain-concepten, denk maar aan smart devices, IoT, digital twins, enz. “Het is dan ook de kunst om die trein niet te missen”, zegt Anouk Schoenmakers, partner bij bluecrux.

Tekst: Joris Hendrickx

Anouk Schoenmakers, partner bluecrux.
Anouk Schoenmakers, partner bluecrux.
Hoe kunnen bedrijven volgens jou optimaal succesvol zijn binnen deze tijden van digitale transformatie?

Anouk Schoenmakers: “De uitdaging is om te komen tot een ideale combinatie van een visie rond het digitale concept en het bouwen van een digitale change organisatie. Met andere woorden: de digitale én de menselijke factor optimaal integreren.”

“Wij zien namelijk een grotere slaagkans en versneld succes bij onze klanten die hier voldoende aandacht aan besteden. Je mag het menselijke aspect dus gerust dé succesfactor noemen voor een duurzame digitale transformatie.”

Maar wat is die human factor dan?

“Binnen bluecrux zien we die als tweeledig. Enerzijds gaat het over de impact die alle werknemers van een bedrijf hebben op het succes van de digitale transformatie. Daarbij gaat het dan vooral over de acceptatie en het uitdragen van verandering.”

“Enkele belangrijke elementen uit onze projectmethodologie die hierop anticiperen, zijn bijvoorbeeld het creëren van een goede ‘sense of urgency’, de juiste content op het juiste moment, persoonlijke impact assessments en uiteraard ook een sterk communicatieplan.”

“Anderzijds gaat het ook over het vertalen van 4.0-concepten naar nieuwe profielen: hoe ziet de operator van de toekomst eruit? Hebben we in elke afdeling een data scientist nodig? Hoe belangrijk worden de data analytics skills? En hoe nemen we deze capability vereisten mee in onze transformatie journey?”

Dus, hoe kan bluecrux bedrijven concreet helpen?

“Als supply chain en operations consultants worden we door klanten vooral erkend door onze pragmatische aanpak rond businesstransformatie. Het operationaliseren van een verandering, samen implementeren en impact realiseren is waar onze mensen hun passie in vinden.”

Een digitale transformatie moet altijd een verhaal van iedereen zijn, een cocreatie van alle lagen in de organisatie.

“Eén van de onderscheidende elementen zit hem dan ook in het combineren van contentexpertise met change management. Veel bedrijven stellen zich de vraag hoe ze digitale transformatie kunnen verankeren in hun organisatie.”

“Het is net daarom dat we onze eigen veranderingsmethodiek – MountK – hebben uitgewerkt. Deze voegt pragmatische stappen toe in algemene businesstransformatietrajecten om de verankering en acceptatie te garanderen.”

Binnen welke domeinen helpen jullie klanten om te transformeren?

“We hebben een absolute track record in supply chain-planning, van APS-selectie tot volledige implementatie van een E2E-planningsconcept ondersteund door een centralere planningsorganisatie en de juiste tools. We helpen onze klanten daarnaast ook in hun transformatietrajecten binnen customer management, digital operations en binnen warehouse en distributie-optimalisaties.”

Hoe zie jij de link tussen digitale transformatie en cocreatie?

“Een digitale transformatie moet altijd een verhaal van iedereen zijn, een cocreatie van alle lagen in de organisatie.”

“De kracht zit hem in het laten vertalen van de digitale managementvisie door en voor de werknemers. Ook wij geloven heel sterk in een gezamenlijk verhaal met onze klanten, het samen realiseren en streven naar de oplossingen van morgen.”

“De kers op de taart heeft zich vertaald in onze eigen producten. We kunnen onze klanten vandaag immers niet alleen business transformation consultancy aanbieden, maar ook twee softwaretools: Binocs (onze workforce planningtool) en LightsOutPlanning (ons augmented planningplatform).” “We zijn heel trots op beide producten omdat ze het resultaat zijn van de gezamenlijke zoektocht naar een oplossing voor een specifieke businessnood in de digitale transformatie.”

Klantencase

Smart Factory bij VCST

Bluecrux maakt het verschil met een aanpak rond de digitale transformatie die aandacht besteedt aan zowel de digitale content als de menselijke veranderingen. Deze komt duidelijk tot uiting in Smart Factory, hun digitaliseringsproject samen met VCST.


In 2018 startte bluecrux samen met VCST met een aantal pragmatische digital discovery workshops om een inzicht te verkrijgen in het vertalen van industrie 4.0-concepten naar implementeerbare en bruikbare oplossingen. Het doel: VCST wapenen voor de toekomst. Vandaag zijn bluecrux en VCST volop bezig met het implementeren van de uitgewerkte oplossingen. Dat gaat van een IoT-platform dat connectiviteit en visualisatie door de fabriek heen ondersteunt tot het uitrollen van smart mobile devices en andere tools die de operator van de toekomst helpt in het uitvoeren van zijn dagelijkse taken.


Enkele tips & tricks om ook jouw bedrijf en werknemers klaar te stomen voor de toekomst:


–        Besteed voldoende aandacht aan het ‘waarom’-verhaal.
–        Betrek je medewerkers vanaf dag één.
–        Communiceer, communiceer, communiceer.
–        Ga voor een agile implementatie met korte go live sprints.
–        Laat je omringen door experten.

Next article