Skip to main content
Home » Supply Chain » Innovatief inspelen op sterk groeiende Belgische e-commerce
Sponsored

De Belgische e-commerce blijft sterk groeien, maar evolueert ook razendsnel op het vlak van consumentenverwachtingen, technologie en duurzaamheid. Logistieke dienstverleners moeten bijgevolg continu proactief investeren om hier een antwoord op te kunnen bieden.

Tekst: Joris Hendrickx




Gesprek met Rudy Van Rillaer, Managing Director van PostNL België.

Welke evoluties stelt u vast in de verwachtingen van de consument?

“De consument neemt steeds meer de controle over van de verzender (webshop). De ontvanger bepaalt nu op welk tijdstip en waar hij een pakket wil ontvangen.”

“Bovendien worden consumenten alsmaar meer actief online, en dat moeten we uiteraard opvolgen. Het gaat dan niet enkel over het bestellen op zich, maar ook in hoe actief de consument zijn bestelling en zijn verwachtingen daarrond vandaag opvolgt. Dat doen we onder andere via sociale media, maar ook via mobiele applicaties.”

Hoe doet de Belgische e-commerce sector het?

“De bloei van de e-commerce sector blijft zich intussen verderzetten. De Belgische e-commerce groeit ieder jaar met maar liefst 20%. Niemand weet waar dit ooit zal eindigen.”


Belgen hebben intussen de smaak van het online shoppen – en het gemak dat daarbij gepaard gaat – flink te pakken.


“Belgen hebben intussen de smaak van het online shoppen – en het gemak dat daarbij gepaard gaat – flink te pakken. Dat betekent uiteraard dat wij verder proactief moeten blijven investeren in de capaciteit van ons logistiek netwerk.”

Hoe pakken jullie dat concreet aan?

“We bekijken concreet hoe we – binnen een breder kader – onze netwerken kunnen transformeren. Die transformatie betreft zowel de pakketendepots als de logistiek daarrond.”

“We zullen overal aanwezig moeten zijn en liefst met de nodige technologie. Maar een sorteerhub bouw je niet van vandaag op morgen, zelfs niet op één jaar. Er komen enorme voorbereidingen aan te pas die meerdere jaren in beslag nemen.”

Kan dat worden gecombineerd met het toenemende bewustzijn rond duurzaamheid?

“Ook duurzaamheidsoverwegingen spelen hier uiteraard in mee. Moeten we met een beperkt aantal grote sorteerhubs blijven werken? Of ook lokaal aanwezig zijn met een link naar de stadslogistiek? We bekijken ook hoe we in deze hubs zelf de energie kunnen opwekken die we verbruiken en hoe we ons wagenpark kunnen vergroenen.”

Welke concrete duurzaamheidsdoelen streven jullie na?

“Als bedrijf hebben we onszelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen opgelegd. Tegen 2030 willen we de last mile volledig emissievrij realiseren. Voor een postbedrijf en pakketbezorger met een groot aantal bestelwagens op de baan is dat uiteraard allesbehalve een eenvoudige opdracht.”


Tegen 2030 willen we de last mile volledig emissievrij realiseren.


“We zullen onze CO2-uitstoot verlagen door steeds meer met elektrische voertuigen rond te rijden, zonnepanelen te plaatsen, energiezuinige depots te bouwen, e-cargo fietsen in te zetten, stadslogistiek op te zetten, groenestroomcertificaten aan te vragen,… We zijn daar nu al mee bezig en zullen dat steeds verder uitrollen.”

Hoe spelen jullie in op technologische evoluties?

“Het toenemende volume van pakketten laat ons toe om na te denken over een opsplitsing tussen kleine, middelgrote en grote pakketten. Kleine pakketten zouden sneller en efficiënter kunnen worden gesorteerd indien ze apart worden behandeld.”

“Wat betreft de digitalisering en de nieuwe technologieën proberen we via kleine stapjes snel in te spelen op veranderingen. En dat doen we zowel op vlak van big data, artificiële intelligentie, machine learning, chatbots, de robotisering van de logistiek,…”

“Specifiek die robotisering komt deels tegemoet aan de steeds moeizamere zoektocht naar werknemers. Het inpakken en versturen van pakketten gebeurt immers vooral ’s nachts omdat ze vaak de volgende dag al moeten worden afgeleverd. We voeren intussen zelfs al testen uit met drones die bloed kunnen transporteren tussen ziekenhuizen.”

Next article