Home » Strategic HR » Toptalent aantrekken dankzij sterke organisatiecultuur
Het Nieuwe Werken

Toptalent aantrekken dankzij sterke organisatiecultuur

Steeds meer bedrijven focussen zich op hun organisatiecultuur als een strategische hefboom naar succes. Een goede cultuur is immers een onmeetbare maar wel erg waardevolle asset. Om dit vorm te geven moet je wel op lange termijn durven kijken.

Tekst: Joris Hendrickx

Cédric Van Garsse, Director Talent Management bij Hudson.

Cédric Van Garsse

Director Talent Management

Hudson

Correlatie tussen talent en cultuur

Van Garsse: “Bedrijven met een aantrekkelijke en relevante bedrijfscultuur kunnen gemakkelijker talent aantrekken en behouden. Ook nu in het coronatijdperk blijven heel wat bedrijven op zoek naar toptalent. Het is dus essentieel dat hun bedrijfscultuur aantrekkelijk is.”

“Bedrijven die hun (toekomstige) organisatiecultuur onvoldoende in kaart hebben gebracht hebben het bovendien veel moeilijker om de juiste mensen te selecteren. Stel dat je bedrijf meer flexibel en ondernemend wil worden, dan moet je hier heel precies op werken en verder durven kijken dan technische competenties of ervaring binnen een bepaalde sector.”

Beslissen, belonen en evalueren

“Een organisatiecultuur is ook cruciaal in de manier waarop een organisatie overlegt en beslist. Sommige organisaties hebben erg formele en top-down beslissingsprocessen, andere zijn heel informeel en werken op basis van overleg over de business units heen. Maar ook op het belonen van mensen heeft de cultuur een impact. Een organisatie waar innovatie en groei belangrijk zijn, zal eerder moeten incentiveren op basis van gedeponeerde patenten, geslaagde acquisities of binnengehaalde klanten”, aldus Van Garsse.

Als je als bedrijf niet actief bezig bent met je cultuur te bewaken of vorm te geven, dan is er het risico dat je hierdoor je band met je medewerkers verliest.

“Ten slotte is cultuur ook belangrijk voor de manier waarop mensen worden geëvalueerd. Sommige organisaties zijn eerder gericht op individuele resultaten en werken dus met harde kwantitatieve targets. Andere organisaties zijn meer gericht op samenwerking en stellen dus eerder kwalitatieve en team objectieven.”

Impact corona afhankelijk van bedrijfscultuur

Van Garsse: “Door het afstandswerken wordt het moeilijker om samen te werken met collega’s. De informele gesprekken zijn eveneens grotendeels weggevallen. Als je als bedrijf niet actief bezig bent met je cultuur te bewaken of vorm te geven, dan is er het risico dat je hierdoor je band met je medewerkers verliest. Bij bedrijven die daarentegen al een sterke cultuur hadden die zich richtte op ondernemerschap, flexibiliteit en innovatie, hebben we gezien dat dat vaak geholpen heeft om heel snel te schakelen en zo zelfs te groeien in deze crisis.”

“Voor nog andere bedrijven is deze crisis een wake-up call geweest om te transformeren naar een cultuur van vertrouwen, empowerment en overleg waar medewerkers de vrijheid krijgen om te ondernemen en via deze hefbomen strategisch succes te bereiken.”

Next article