Tegenwoordig evolueren organisaties in een steeds complexer wordende omgeving, waardoor talloze, vaak onderling met elkaar verband houdende risico’s ontstaan. Hoewel proactieve identificatie van fundamenteel belang is, kunnen niet alle risico’s voorzien of vermeden worden. In veel gevallen zijn het beleid, de regels of technologie gewoon niet voldoende.
David Lannoy
Associate Director
Chapelle Consulting Belgium
Elk bedrijf moet het hoofd bieden aan heel wat risico’s, zowel financieel (risico’s in verband met liquiditeit, krediet of de markt) als niet-financieel (risico’s in verband met strategie, processen, conformiteit of reputatie). Terwijl het beheer van de eerste categorie niet nieuw en goed ontwikkeld is, blijkt het beheer van de andere risico’s minder uitgebouwd, wegens de gediversifieerde aard, de complexiteit en het moeilijk inschatten daarvan.
“Niet-financiële risico’s maken het overgrote deel uit van verliezen die organisaties in het verleden hebben geleden. Dat verklaart waarom er de voorbije jaren meer aandacht aan wordt geschonken”, aldus David Lannoy, Associate Director bij Chapelle Consulting Belgium.
Risico’s, maar ook kansen
De oorzaken van risico’s kunnen intern zijn, te wijten aan mensen (menselijke fouten, fraude), processen (promotiecampagne of producten die niet op de klantenwaarden afgestemd zijn) of systemen (gegevensverlies).
De beste manier om een veerkrachtig bedrijf op te bouwen, is door een gezonde risicocultuur te creëren.
Ze kunnen echter ook te wijten zijn aan externe gebeurtenissen (pandemie, gevolgen van de klimaatverandering, nieuwe regelgeving). “Wie definieert of volgt processen, bouwt of gebruikt systemen en staat in de frontlinie om op externe risico’s te reageren?” vraagt Lannoy. “Het antwoord is: mensen! Risico’s gaan in de eerste plaats om mensen.”
In plaats van ons te concentreren op mensen als de belangrijkste oorzaak van risico’s, verkiest hij de nadruk te leggen op de doorslaggevende rol die mensen moeten gaan spelen in het beheer van risico’s en het benutten van kansen. “De beste manier om een veerkrachtig bedrijf op te bouwen, is door een gezonde risicocultuur te creëren – met de steun van het topmanagement – en door de capaciteiten van alle werknemers te ontwikkelen via risicotraining die aan hun activiteiten is aangepast”, besluit Lannoy.