Home » Retail » [opinie] Scroll het hoekje om
Retail

[opinie] Scroll het hoekje om

Chiel Sterckx, manager UNIZO Retail.

Je kent het wel: door een dorp of stad wandelen waar je al tig keren bent geweest. Je weet perfect via welke straatjes je moet lopen om aan je vertrouwde winkels te komen. Je weet al waar je vanmiddag gaat lunchen en waar de lekker schuimende latte macchiato welverdiend op je staat te wachten tussen het winkelen door. Alles voelt op het eerste zicht vertrouwd aan. Je beslist om toch eens een andere weg te nemen en loopt de hoek om. En plots stoot je toch weer op een leuke modewinkel, bloemenzaak, delicatessen- of interieurshop die je nog niet ontdekte. Dát gevoel, die vondst, dat originele assortiment, die gezelligheid van die winkel…dát maakt je dag helemaal.

Kijk daarom telkens het hoekje om. Overal waar je gaat. Ontdek de verborgen schatten die ons unieke retail landschap rijk is. En waarom je hierbij beperken tot je fysieke shopping trip? Doe dit ook online! Scroll voorbij de exuberante aan-Google-besteedde budgetten, kijk verder dan de geadverteerde zoekresultaten. Zij zijn niet de verrassende verborgen schatten die je dag maken.  Jouw lokale winkelier is er vaak ook online om je in de watten te leggen. Is het geen webshop, dan zal het wel een persoonlijke inkijk in de collecties en de beleving van winkel zijn. Winkelhieren doe je dus ook online. Lokaal, eerlijk, herkenbaar, bereikbaar én duurzaam kan ook vanop je smartphone.

De weg van de digitalisering inslaan

Een Belg is, die baksteen in de maag buiten beschouwing gelaten, van nature zeer afwachtend. Ook zelfstandige winkeliers kijken vaak eerst de kat uit de boom. Ze kunnen soms ook gewoon niet anders. Een ondernemer is bezig met zijn winkel te leiden, jou als klant met open armen te ontvangen, zijn medewerkers aan het motiveren om je te verwelkomen, nieuwe collecties aan het samenstellen om je te verrassen met duurzame, lokale en originele producten, … Telkens als eerste een technologie integreren is daarom niet alleen onmogelijk qua tijdsinvestering (bos door de bomen zien, weet je wel), maar ook zijn of haar opgebouwde reserves reiken niet zover dan internationale retailers (lees: buitenlandse olietankers).

Maar betekent dit dat onze winkeliers achterop hinken?

Denk dat maar niet! Ik daag je uit: neem je smartphone, google je favoriete lokale winkel en kijk hoe ook zij de weg van de digitalisering zijn ingeslagen. Dit is al jaren aan de gang, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de voorbije twee jaar de digitale versnelling enkele jaren heeft doen overslaan. Ondanks de verschrikkelijk moeilijke toestanden tijdens de crisis zijn zelfstandige retailers er door hun vastberadenheid en mogelijkheid om snel te schakelen toch in geslaagd om het online in sneltempo te omarmen en als kers op de taart aan hun winkel toe te voegen. Petje af.

Ontdek, kijk het hoekje om en scroll naar je winkelhier.


Chiel Sterckx, manager UNIZO Retail

Next article