Home » Retail » [opinie] Hoe start ik mijn franchisezaak op?
Retail

[opinie] Hoe start ik mijn franchisezaak op?

Carine Janssens, corporate relations manager bij BFF

Een zelfstandige ondernemer die franchisenemer wil worden, moet beschikken over vaardigheden op het gebied van management, besluitvorming, intermenselijke vaardigheden en vooral commerciële vaardigheden. Stuk voor stuk kwaliteiten die vaak door franchisegevers worden verlangd. Hoe begin je er aan? Carine Janssens, corporate relations manager bij BFF, legt uit.

Hoe franchisenemer worden? Hoe open je een winstgevende franchise? Hoe creëer je een bedrijf zonder risico? Een franchise beginnen is een proces in verschillende fasen. Van de persoonlijke beoordeling tot de marktstudie is het noodzakelijk doelstellingen te bepalen om de beste manier voor te bereiden om een franchiseonderneming op te richten.

Avontuur met beperkt risico

De persoonlijke beoordeling is een nuttig, zo niet onontbeerlijk, introspectief werk voor elke kandidaat die franchisenemer wil worden. Alvorens een bedrijf te starten, is het belangrijk een zelfonderzoek uit te voeren en te evalueren: uw motivatie om het bedrijf te beginnen, uw profiel en uw financieringscapaciteiten.

Franchisenemer worden is een avontuur dat tijd, financiële middelen en energie vergt. Het risico is beperkt vermits u kiest voor een naambekendheid en een bewezen concept.

Voordat u uw eigen bedrijf begint, moet u alle informatiebronnen onderzoeken die u kunnen helpen bij het kiezen van het concept waar u zich bij wilt aansluiten. Ben je op zoek naar een innovatief concept? Of wil je liever werken voor een gevestigde franchisegever? Deze keuzes zullen met name afhangen van uw niveau van bijdrage en uw profiel.

In de meeste gevallen moet het bedrag van de persoonlijke bijdrage 1/3 van de totale investering dekken. Afhankelijk van de activiteitensector (voeding, confectie, enz.) en de franchisegever kan het vereiste kapitaal variëren van 5.000 tot meer dan 500.000 euro.

Op de website www.franchisingbelgium.be kan u de verschillende franchiseconcepten contacteren, volgens uw criteria, die nieuwe kandidaten zoeken.

Als toekomstige franchisenemer is het bedrijfsplan een belangrijk document dat u zal helpen uw financiële partners (voor een lening) en de franchisegever te overtuigen. Het is gebaseerd op twee punten: de beschrijving van het project en de marktstudie.

Om de franchisegever te “kiezen”, is het beter om de kwaliteit van de know-how, zijn reputatie, de soliditeit van het merk, zijn financiële gezondheid na te gaan.

Tenslotte is de franchisegever verplicht u één maand voor ondertekening van een contract een PID (precontractueel informatiedocument) te verstrekken, dat  bedoeld is om de franchisenemer tijdig te voorzien van bepaalde informatie van belang voor het sluiten van de franchiseovereenkomst.

Next article