Retailers worden overspoeld met data van klanten, maar het analyseren ervan is niet eenvoudig. Toch is het begrijpen van het klantengedrag cruciaal om als retailer succes te boeken in de huidige marktomstandigheden. Met het business monitoring platform wil dgenious deze data-analyse vergemakkelijken. Meer uitleg door CEO Gaëlle Helsmoortel.
Consumenten leveren veel data op, maar retailers moeten ook de belangrijkste insights uit die beschikbare informatie kunnen halen.
Wat is er aan de hand in het retaillandschap?
“Het zijn moeilijke tijden voor retailers. Door de toenemende prijzen staat de koopkracht van consumenten onder druk, maar ook de retailers zelf moeten een complexe rekening maken om concurrentieel en winstgevend te blijven. Daarnaast worden ze geconfronteerd met een hele hoop data. Consumenten leveren veel data op, maar retailers moeten ook de belangrijkste insights uit die beschikbare informatie kunnen halen. Door deze uitdagingen moeten ze, veel meer dan vroeger, beter hun promoties bepalen en opvolgen. Zo blijkt uit een studie van de Boston Consulting Group dat 20 tot 50% van de promoties bij retailers een negatieve impact heeft op hun sales of marges. Dankzij ons platform kunnen ze onder andere hun promoties uur per uur opvolgen, waardoor ze snel kunnen reageren.”
Wat houdt het dgenious business monitoring platform juist in?
“Het is een data-analyseplatform dat rechtstreeks connecteert met het kassasysteem van alle verkooppunten, zowel fysiek als online. Daardoor krijgen klanten in realtime toegang tot hun data, wat hen in staat stelt om met weinig moeite zeer gedetailleerde analyses uit te voeren. Zo kunnen ze inzichten verwerven in onder andere het klantengedrag, de juiste prijszetting en de efficiëntie van promotieacties. Zeker in de huidige omstandigheden is het cruciaal dat retailers snel hun acties kunnen analyseren en bijsturen indien nodig. Verder kan het ook gebruikt worden voor waste management of het analyseren van onverkochte producten. Bovendien kan het gebruiken van ons systeem ook een positief effect hebben voor de eindklant. Als de retailer inzicht heeft in het klantengedrag, kan hij beter inspelen op hun wensen en noden en dat tegen de beste prijs.”
Wat onderscheidt het platform van andere data-analysetools?
“Er bestaat geen ander product dat exact hetzelfde doet als ons platform. Het grootste verschil is dat ons systeem zeer snel geïmplementeerd kan worden. De installatie duurt maximaal vier weken, terwijl andere dataprojecten maanden tot zelfs jaren in beslag kunnen nemen. Doordat ons platform specifiek voor retailers is ontwikkeld, moeten we niet alles aanpassen voor een nieuwe klant.”
Ons platform connecteert rechtstreeks met het kassasysteem van alle verkooppunten, zowel fysiek als online. Daardoor krijgen klanten in realtime toegang tot hun data.
“Ook moet de klant geen datawarehouse, ETL of BI-systeem implementeren, waardoor onze prijs veel toegankelijker is. Verder krijgen ze met dgenious rechtstreeks en in realtime toegang tot hun data. Die data is in vergelijking met andere platformen zeer gedetailleerd en gemakkelijk te analyseren. Zo moeten klanten bijvoorbeeld niet aangeven welke KPI’s ze nodig hebben, want naast de standaardanalyses kunnen ze ook hun eigen analyses maken. Dat is interessant omdat bijvoorbeeld de marketingafdeling andere inzichten wilt krijgen dan de shopmanager. In principe kan je het vergelijken met Excel, omdat je zowel eenvoudige als meer geavanceerde analyses kan uitvoeren. Doordat klanten dat zelf kunnen doen, moeten ze ook geen beroep doen op IT-specialisten.”
“Retailers hechten dus vooral belang aan het gemak van ons systeem. Vroeger dachten ze dat data-analyse iets heel complex was en dat het opstarten van zo’n project heel lang duurde en veel mensen en geld vereiste. Nu beseffen ze dat het anders kan.”
Wordt het platform al veel gebruikt?
“We hebben al veel relevante klanten in zowel België, Nederland, Frankrijk als Zwitserland en het systeem telt meer dan 4.000 dagelijkse gebruikers. Doordat we momenteel het platform nog aan het uitbouwen zijn, willen we het aantal gebruikers graag nog verhogen in de toekomst. Daarom gaan we de werking blijven uitbreiden door nieuwe functionaliteiten toe te voegen. Zo zijn we met een groot project bezig om machine learning in het platform te integreren, zodat er voorspellende analyses uitgevoerd kunnen worden.”
Hoe ziet u de toekomst op het vlak van data-analyse in de retailsector?
“Ik denk dat data-analyse een nog belangrijkere rol gaat spelen in de toekomst. Het correct analyseren ervan en de juiste inzichten verwerven zal bijdragen aan het succes van de retailer. Echter staan we nog maar aan het begin van die evolutie in de sector, en verandering vraagt tijd. Wij zien het echter als onze plicht om te zorgen dat gebruikers gemakkelijk toegang hebben tot hun eigen data. Eigenlijk is het ons doel om die toegang te democratiseren, aangezien data-analyse voor veel mensen nog steeds iets mysterieus is. Wij willen data aanbieden op een begrijpelijke manier, zodat iedereen ermee aan de slag kan.”
Wist je dat?
20 tot 50% van de promoties bij retailers heeft een negatieve impact op hun sales of marges.
Dankzij het dgenious business monitoring platform kunnen ze hun promoties uur per uur opvolgen, waardoor ze snel kunnen reageren.