De meeste bedrijven beseffen wel dat innovatie een must is om hun toekomst veilig te stellen, maar laten zich afschrikken door een hoge kostprijs en onzekerheid over de ROI van hun inspanningen. Business Innovation Agency Stretch Innovation uit Antwerpen helpt hen de sprong te wagen.
Stijn van Daele
Oprichter Stretch Innovation
Stretch Innovation werd 4,5 jaar geleden opgericht door Stijn van Daele. “Wij helpen bedrijven om een motor te vinden die hun omzet laat groeien”, vertelt hij. “Het kan zijn dat een bedrijf een gevestigde waarde is in zijn segment maar een opportuniteit ziet om met iets compleet nieuws op de proppen te komen. Dan kunnen we hen van A tot Z ondersteunen. Het kan evengoed dat het bedrijf in zijn vertrouwde sector blijft, maar op zoek is naar duurzame groei. Dan zullen we de volledige customer journey onder de loep leggen en daarin relevante groeiopportuniteiten zoeken.”
Innovatie als motor voor duurzame groei
Stijn benadrukt dat de kwaliteit van de gevonden oplossingen en de geboekte resultaten 100% aantoonbaar moeten zijn. “We willen expliciet een partner zijn om de innovatie in de markt te zijn. Daarom werken we ook met vaste vergoedingen, naargelang de KPI’s die we halen. Daarin onderscheiden we ons van de traditionele consultancybedrijven. Bij ons is innovatie geen blanco cheque, met een onzeker resultaat. Want net dat houdt veel bedrijven tegen om te innoveren.”
Hoe moeten we een opportuniteit invullen? Hoe pakken we de markt aan? Wat is onze groeikans? “Dat zijn typische vragen waar bedrijfsleiders mee langskomen”, zegt Stijn. “En onze taak is om hun kennis en kunde in nieuwe businessmodellen om te zetten. We doen dat altijd met een team van mensen. Voor bedrijven is het lastig om daar zelf personeel op te zetten: ze hebben ze niet in huis en ze aanwerven is een te grote kost.
Een gestructureerd en datagedreven proces voor succes
Innovatie is voor ons ook een gestructureerd en datagedreven proces, dat we inzichtelijk en stap voor stap afwerken. Daarom kunnen we ook snel stoppen als we merken dat de juiste opportuniteit er eigenlijk niet is.” Innovatie is een goede manier om bijkomende omzet te realiseren met een al bij al bescheiden inspanning, besluit Stijn. “Als het economisch goed gaat, is het een goede manier om je voor te bereiden op mindere tijden, die er onvermijdelijk zullen komen. Als het minder gaat, is het een zeer goed alternatief om te vermijden dat je te veel gaat focussen op kosten wegsnijden. Op korte termijn helpt dat, maar op langere termijn is het nefast en pluk je véél meer vruchten van innovatie.” ν