Waarom draaien veel IT-projecten in de soep? En wat kan je ertegen doen? Carine Lucas, digitaal expert bij Agoria, schreef er samen met Sirris-collega Peter Verhasselt een boek over: ‘Van Ambitie tot Adoptie’. “Ook voor AI-implementaties gelden er onverminderd drie pijnpunten.”
In veel bedrijven lopen IT- en digitaliseringsprojecten vaak veel minder vlot dan gehoopt. Deadlines en budgetten worden gemist en resultaten sluiten vaak niet aan de behoeften van de business. Het gevolg: frustratie bij medewerkers en een opbrengst die onder de verwachtingen blijft. Drie grote pijnpunten komen bij bijna elk mislukt IT-project terug.
1. Definieer het probleem
In veel gevallen legt men niet duidelijk vast wat precies het probleem is dat men wil oplossen. Je moet duidelijk je doelstelling afbakenen en daar niet van afwijken. Software is kneedbaar – het is verleidelijk om in de loop van het project nog allerlei zaken toe te voegen – maar in de praktijk kom je dan in een kluwen terecht waar niemand nog weet wat nu precies de bedoeling was.
De mens en zijn kritische geest blijven nog altijd een onmisbare schakel.
2. Werk iteratief
Het tweede probleem heeft te maken met het proces. Hoe pak je je project exact aan? Je kunt dit niet strak plannen, je moet iteratief werken. Je begint klein, evalueert en bouwt verder. Zo is ook de hele agile-filosofie ontstaan. Het belangrijkste is dat je elke stap aftoetst met de gebruikers. Je wil niet weten hoeveel bedrijven IT-projecten hebben die door niemand gebruikt worden.
3. Zorg voor een open communicatie
Het derde pijnpunt heeft te maken met communicatie en change management, zowel voor, tijdens als na het project. Dat omhelst meer dan twee zinnen in een mailtje.
Een goed project wordt door alle betrokkenen in het bedrijf samen gedragen. Voor AI-projecten geldt deze aanpak onverminderd. Het grote verschil is dat AI nu extreem snel evolueert én dat het bottom-up binnenkomt. De weerstand van medewerkers is niet langer de grootste drempel. Alleen: echt waarde halen uit AI is geen evidentie. Bovendien is ook het resultaat niet altijd correct, zeker niet bij generatieve AI. De mens en zijn kritische geest blijven dus nog altijd een onmisbare schakel.