Voor kmo’s en zelfstandigen is verzekeren vaak een ingewikkelde puzzel. Elke onderneming heeft andere risico’s en noden, waardoor standaardoplossingen zelden volstaan. Lokale kennis, persoonlijk advies en maatwerk worden dan cruciaal. Of zoals Bert Kathagen, Commercieel Directeur Noord bij Baloise, het samenvat: “Ondernemers verdienen een partner die hun taal spreekt en hun risico’s begrijpt.”

Bert Kathagen
Commercieel Directeur Noord bij Baloise
© FOTO: DORIEN VANDER EECKEN
Zo dicht mogelijk bij iedere ondernemer
Lokale verzekeringsmakelaars spelen voor Baloise een sleutelrol. Kathagen: “Onze makelaars begrijpen het lokale ecosysteem, de markt en de specifieke risico’s die daarbij horen.” Ook de medewerkers van Baloise zelf zijn verspreid over de verschillende regio’s. Dat zorgt voor een sterke band met zowel de makelaars als de klanten.
“Een extra troef van onze lokale makelaars is dat zij zelf ook ondernemer zijn. Daardoor begrijpen ze beter hoe zelfstandigen en kmo’s werken. Ze kunnen risico’s inschatten en advies geven dat volledig aansluit bij jouw dagelijkse praktijk.”
De makelaars zijn onafhankelijk en bieden producten van verschillende maatschappijen aan. Toch kiest een groot aantal ondernemers ervoor om hun verzekeringsproducten bij één maatschappij onder te brengen. Baloise speelt daarop in met een breed aanbod, waardoor risico’s gespreid en overzichtelijk beheerd worden.
Het KMO-plan: overzicht en voordeel
Om het verzekeringsbeheer eenvoudiger te maken, ontwikkelde Baloise het KMO-plan. Zodra een onderneming minstens één polis heeft in drie verschillende takken, zoals brand, aansprakelijkheid of arbeidsongevallen, kan de makelaar deze bundelen.
“Zo ontzorgen we niet enkel de onderneming, maar ook de bedrijfsleider en zijn medewerkers,” legt Kathagen uit. “Onder bepaalde voorwaarden kan je tot vijftien procent van de premie terugkrijgen via winstdeelname. Dankzij een gratis budgetplan worden de betalingen netjes gespreid over het jaar en behoud je een handig overzicht over alle polissen.”
We ontzorgen niet enkel de onderneming, maar ook de bedrijfsleider en zijn medewerkers.
Van schadevergoeding naar preventie
Baloise ziet verzekeringen niet enkel als een vangnet bij schade, maar ook als een hefboom voor optimalisatie. “Natuurlijk keren we uit bij schade,” zegt Kathagen. “Maar nog beter is het om die schade te vermijden.”
Daarom zet de verzekeraar sterk in op preventie. “Onze field underwriters en risk advisors voeren risico-analyses uit bij klanten, geven advies en werken samen met jou een preventieplan uit. Zo wordt het risico voor je onderneming kleiner en vermijden we dat we de premies in de toekomst moeten bijstellen. Het is een aanpak waarbij iedereen wint,” benadrukt Kathagen.
Maatwerk en sectoroplossingen
Niet elke onderneming heeft dezelfde noden. Kathagen: “Voor bedrijven met maximaal vijftig medewerkers biedt Baloise gestandaardiseerd maatwerk, terwijl bij grotere ondernemingen naar het individuele risico per tak wordt gekeken. Hoe groter je onderneming, hoe complexer meestal de risico’s en dus hoe specifieker de aanpak.”
Daarnaast ontwikkelde Baloise pakketten voor acht doelgroepen, waaronder horeca, bloemisten en installateurs van klimaatoplossingen. “Deze sectorgerichte oplossingen bieden interessante aanvullende oplossingen bovenop de gekende klassieke dekkingen. Hiermee willen we met Baloise dé partner zijn voor deze doelgroepen.”
Onze makelaars begrijpen het lokale ecosysteem, de markt en de specifieke risico’s die daarbij horen.
Nieuwe risico’s vragen extra aandacht
Volgens Kathagen onderschatten veel ondernemers nog steeds bepaalde risico’s. “Iedereen kent de klassieke verzekeringen voor wagens, rechtsbijstand of arbeidsongevallen. Maar aansprakelijkheid en de complexiteit daarvan vragen meer aandacht.”
Ook bedrijfsschadeverzekeringen zijn volgens hem vaak vergeten. “Wanneer je bedrijf arandt, gaat het niet alleen om de heropbouw. Je verliest ook omzet en productiecapaciteit. Dankzij een bedrijfsschadeverzekering nemen wij de vaste kosten, zoals bijvoorbeeld de lonen van je medewerkers, over en zorgen we dat je onderneming een doorstart kan maken.”
Klimaatverandering, strengere regelgeving en internationalisering maken het plaatje nog complexer. “Net daarom is het belangrijk om vooruit te kijken en verzekeringen te gebruiken als een strategisch instrument,” besluit Kathagen.