Skip to main content
Home » Ondernemen » Unieke batterijtechnologie maakt EV’s betaalbaarder én veiliger
Sponsored

Autofabrikant BYD is nog relatief nieuw in België, maar wereldwijd is het wel de belangrijkste concurrent van Tesla. Het merk startte midden jaren 90 als een batterijproducent en heeft intussen al twintig jaar ervaring in de productie van personenwagens, waarvan maar liefst dertien jaar in elektrische wagens (EV’s). Dankzij zijn eigen unieke batterijen kan BYD een bijzonder gunstige prijs-kwaliteitverhouding voorleggen in de leasingmarkt.

Frederik Van den Bossche

Fleet Manager bij BYD

Terwijl andere autofabrikanten NMC-batterijen gebruiken (op basis van nikkel, mangaan en kobalt), heeft BYD LFP-batterijen doorontwikkeld (op basis van lithium, ijzer en fosfaat). “Dat laatste type is duurzamer omdat er geen zeldzame aardmetalen voor nodig zijn en het dubbel zoveel laadcycli aankan”, legt Frederik Van den Bossche, Fleet Manager bij BYD, uit. “Een NMC-batterij mag daarenboven niet iedere dag volledig worden opgeladen, terwijl dat bij LFP-batterijen helemaal geen impact heeft op de levensduur of de gezondheid. We kunnen hierdoor een geruststellende garantie van acht jaar en tot 200.000 km geven op onze batterijen. NMC-batterijen kunnen bovendien oververhitten, waardoor ze bij een snellader slechts kort aan een hoge snelheid kunnen laden. De LFP-batterijen van BYD hebben dat probleem niet, wat resulteert in een vlakkere laadcurve en een sneller gevulde batterij. Diezelfde eigenschap maakt hen overigens ook brandveiliger.” 

We zijn de enige autoconstructeur die zijn batterijen zelf maakt, wat zich vertaalt in een gunstigere prijs-kwaliteitverhouding.

Betere prijs-kwaliteit én persoonlijke service 

BYD is de enige autoconstructeur die zijn eigen batterijen maakt, wat zich meteen vertaalt in een veel gunstigere prijs-kwaliteitverhouding. “Wij kunnen hierdoor met uitzonderlijk volledige en kwalitatieve wagens toch meespelen in de lagere budgetcategorieën van de leasingmarkt, waar vandaag bitter weinig keuze is aan EV’s”, aldus Van den Bossche. “Met de BYD Dolphin, Atto 3 en Seal bieden we dan aantrekkelijke oplossingen tegen voordelige (lease)prijzen. In tegenstelling tot andere EV-merken investeert BYD tot slot volop in een goed dekkend netwerk van garages waar je de wagens fysiek kan gaan bekijken, uittesten en vragen kan stellen. Op die manier willen we vertrouwen opbouwen en mensen geruststellen dat ze bij eventuele problemen altijd binnen een redelijke afstand kunnen worden geholpen.”

Next article