Skip to main content
Home » Ondernemen » Toekomstbestendig laden van firmawagens, thuis én op het werk
Ondernemen

Toekomstbestendig laden van firmawagens, thuis én op het werk

In samenwerking met
In samenwerking met

Was Easee als fabrikant van laadpunten al stevig aanwezig in het thuissegment, dan wordt in België nu ook de zakelijke markt aangeboord. Met de Charge Max en Charge Pro biedt Easee een oplossing voor firmawagens die thuis of op grootschalige locaties willen laden.

Alfred Kuijer

Country Director Benelux & France

Even voorstellen: wat is Easee? 

Country Director Benelux & France Alfred Kuijer: “Easee is een fabrikant van slimme laadpunten. Internationaal hebben we intussen meer dan 900.000 laadpunten op de hoofdzakelijk thuismarkt, vandaag mikken we tevens op het zakelijke en publieke segment, zeker ook in België waar de firmawagen ruim ingeburgerd is. Daardoor kunnen we hier nu voor de ganse markt een oplossing aanbieden. Onze producten zijn zo gemaakt dat elke installateur ze eenvoudig kan plaatsen, zowel thuis als bij bedrijven. Bovendien voldoen onze laadpunten aan de in de Circulaire 2024/C/77 van de FOD Financiën vastgelegde maximale afwijking bij het meten van de energieconsumptie. Hierdoor kunnen werkgevers de thuislaadkosten voor werknemers met een bedrijfswagen eenvoudig en belastingvrij vergoeden, en is de tarifering helder, accuraat en wettelijk conform.” 

Wat houden jullie laadoplossingen voor de zakelijke markt precies in? 

“De Charge Max is een toekomstbestendige lader met geïntegreerde energiemeter voor het laden van firmawagens thuis: daardoor kunnen de laadkosten nauwkeurig berekend worden voor de werkgever, in overeenstemming met de EU-richtlijn voor meetinstrumenten (MID). De Charge Max is geschikt voor alle EV’s en elektriciteitsnetten, en zorgt er met zijn ingebouwde MID-energiemeter voor dat de gebruiker daadwerkelijk de hoeveelheid stroom krijgt die hij afneemt.

Werkgevers kunnen thuislaadkosten eenvoudig en belastingvrij vergoeden.

De Charge Pro doet precies hetzelfde, maar hier kunnen tig laders heel gemakkelijk in serie met elkaar verbonden worden. Op een parking met bv. 20 laadpunten zullen ze evenredig de stroom verdelen, zodat de hoeveelheid beschikbare stroom zo optimaal mogelijk benut wordt. Ze zijn bovendien moeiteloos te installeren en makkelijk op te schalen: de laders ondersteunen toekomstige uitbreiding zonder kostbare upgrades.” 

Zijn de laadpunten makkelijk te beheren? 

“Onze naam zegt het al: we willen het al onze klanten zo eenvoudig mogelijk maken. Onze Easee Control Portal zorgt ervoor dat de beheerder ten allen tijde inzicht krijgt in wat er in één of meerdere laadpunten gaande is. Van een simpele reset tot het weergeven van de kosten: er is altijd toegang tot het laadsysteem. Voor de particulier maken we het nog iets eenvoudiger, via de Easee app waarop hij alle info terugvindt voor controle en monitoring. Maar het belangrijkste is dat je je met Easee-laders weinig zorgen hoeft te maken. Ze hebben een bewezen uptime van >99% en dankzij automatische updates en diagnose op afstand worden veel problemen voorkomen of snel op afstand opgelost. Mocht er toch iets zijn, dan heb je 5 jaar garantie.” 

Typisch voor België is het capaciteitstarief. 

“Juist: voorkomen dat je teveel belastingen betaalt door je energieverbruik te spreiden. Door onze laadsystemen correct in te stellen wordt er op hetzelfde moment nooit teveel elektriciteit verbruikt: is er in het huishouden even wat meer stroom nodig, dan gaat er tijdelijk wat minder naar de wagen. Een extra apparaatje, aangesloten op de slimme teller, monitort continu hoeveel stroom er in huis verbruikt wordt en stuurt deze informatie door het laadpunt, dat daarmee op de situatie inspeelt.” 

De Charge Max is een toekomstbestendige lader met geïntegreerde energiemeter.

Een andere uitdaging: elektrische wagens verbruiken meer stroom dan eender welk apparaat. 

“Een volle batterij laden komt overeen met wat een huishouden normaliter op 1-2 weken verbruikt. Laden al die wagens op hetzelfde moment, dan krijg je een problematische piek in het stroomverbruik. Gelukkig zijn auto’s qua laadmoment heel flexibel en onze laders spelen daar perfect op in: ze passen de stroomlevering aan op het meest geschikte moment. Dat betekent ook: de auto waar mogelijk inpluggen zodra hij stilstaat. Op die manier benutten we de energie optimaal en vaart de portemonnee er nog wel bij ook.”

Next article