Home » Ondernemen » Succesvol rekruteren in de war for talent
Sponsored

Heeft jouw bedrijf door de war for talent ook moeite om voldoende gekwalificeerd en talentvol personeel aan te trekken? Mits de juiste ondersteuning bij je aanwervingen en een creatieve out of the box aanpak kan je die uitdaging overwinnen.

An Bels

Director Recruitment & Selection Belgium bij Hudson Benelux

“Bedrijven zoeken bij het vrijkomen van een functie nog te vaak een onmiddellijk inzetbare ‘witte raaf’ die de vorige werknemer één-opéén kan vervangen”, vertelt An Bels, Director Recruitment & Selection Belgium bij Hudson Benelux. “In de huidige arbeidsmarkt is dat echter haast onmogelijk geworden. Het is bovendien bewezen dat je kennis en expertise met de juiste trainingen heel snel kan opbouwen. Als je al compromissen moet sluiten, kan je het dus best op dat vlak doen.”

Case per case 

“Je moet uiteraard wel kritisch blijven op vlak van competenties en hoeft de lat op dat vlak zeker niet te verlagen. Een competente persoon kan immers heel snel expertise opbouwen. Ook onder meer iemands leervermogen en people management skills zijn waardevoller dan pure expertise. Maar iedere case is uiteraard anders. Daarom trachten we vanuit Hudson steeds goed de context, de doelstellingen en de bedrijfsstrategie te begrijpen, en hoe de rol daarin past”, aldus Bels. “Soms is ook job crafting aangewezen. Wanneer een kandidaat bijvoorbeeld over heel wat kwaliteiten beschikt, maar niet aan alle voorwaarden van de vacature voldoet, kan je die ontbrekende vereisten eventueel gaan zoeken bij andere medewerkers waarbij dan de rol of verantwoordelijkheden worden verschoven of uitgebreid.”

In de huidige arbeidsmarkt is het haast onmogelijk geworden om een onmiddellijk inzetbare ‘witte raaf’ te vinden.

Intensief matchingproces 

“Omdat talenten vandaag overbevraagd worden, dien je je onderneming en de functie nu veel meer te ‘verkopen’. Dat kan door de juiste triggers op maat te vinden waarmee je mensen over de streep kan trekken. Evident is dat niet, want deze factoren zijn voor iedereen anders. Wij luisteren daarom aandachtig naar kandidaten om hun motivatoren te identificeren en hen dan binnen ons aanbod te matchen met de juiste onderneming en functie. Daarnaast hanteren wij een ‘omnichannel’-aanpak waarbij we diverse tools gebruiken om de zoektocht te verbreden en te versnellen. Naast de klassieke contactmogelijkheden zorgen we ervoor dat een vacature specifiek wordt getoond op de sociale media en websites waar een bepaalde doelgroep actief is. We beschikken hiervoor over gespecialiseerde onlinemarketingspecialisten. Dat neemt niet weg dat we dit nog steeds combineren met een één-op-éénaanpak en geïnteresseerden op eenzelfde kwalitatieve manier blijven contacteren, bevragen en uitdagen”, besluit Bels.

Next article