Skip to main content
Home » Ondernemen » Franchising: zo ga je aan de slag
Franchise

Franchising: zo ga je aan de slag

Heb je zin om te ondernemen, maar wil je niet van nul starten? Dan is franchising een optie. Via die formule geniet je van de naamsbekendheid van het merk en krijg je steun vanuit de hoofdzetel op het vlak van marketing en coaching.

Tekst: Sandra Gasten

Wie wil ondernemen, maar deze stap niet alleen wil zetten, kan kiezen voor een franchiseformule. Bij franchising zijn er meestal twee partijen: jij als ondernemer – de franchisenemer – en het bedrijf met wiens merknaam je zal werken – de franchisegever. Het verschil met een winkelfiliaal is dat je niet in loondienst, maar als zelfstandige aan de slag gaat.

Welke sectoren?

De franchiseformule vind je in diverse sectoren – supermarkten, horeca, vastgoed- en banksector,… – en in diverse vormen. In de food retail spreken we over distributiefranchising, waarbij de franchisegever vaak de rol heeft van aankoopcentrale en stockruimte. Die kan betere aankoopvoorwaarden, bevoorradingsvoorwaarden en knowhow bieden. Daarnaast bestaat ook dienstenfranchising, waarbij diensten volgens vastgelegde methodes worden aangeboden. Industriële franchising, waarbij de franchisenemer een productie-eenheid opstart volgens technieken en procedures van de franchisegever, komt minder vaak voor.

Bij het starten van een zaak komt heel wat kijken, van het creëren van naamsbekendheid tot het aantrekken van klanten. Bij franchising vallen een deel van die zorgen weg.

Voordelen van franchising

Bij het starten van een zaak komt heel wat kijken, van het creëren van naamsbekendheid tot het aantrekken van klanten. Bij franchising vallen een deel van die zorgen weg. De consument kent de merknaam al, waardoor deze gemakkelijker de weg naar je zaak vindt. Vanuit de hoofdzetel wordt er ondersteuning geboden, gaande van opleiding en coaching tot marketing en prijspositionering. Maar om als franchisenemer van die voordelen te genieten, moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Je moet betalen om de merknaam van de franchisegever te gebruiken en je volgt diens commerciële strategie.

Voorbereiding

Ook als franchisenemer te starten, moet je een doel voor ogen hebben. Het bedrijfsconcept waarbinnen je werkt, is enkel een begin. Engageer je met kennis van zaken, zoek de expertise van een externe vertrouwenspersoon en ga kijken bij  franchisenemers. Onderneem acties om je project te doen slagen. Een franchiseonderneming starten om zo tegen risico’s verzekerd te zijn, is geen goed uitgangspunt. Volg opleidingen en workshops om de markttrends te volgen, praat met collega-ondernemers en wissel ervaringen en tips uit. Zo sta je als franchisenemer steviger in je schoenen.

Next article