Home » Ondernemen » Franchising: aantrekkelijk businessmodel voor toekomstige ondernemers
Ondernemen

Franchising: aantrekkelijk businessmodel voor toekomstige ondernemers

Carine Janssens, Corporate Relations Manager van de Belgische Franchise Federatie.

Carine Janssens, Corporate Relations Manager van de Belgische Franchise Federatie, deelt met ons haar knowhow over franchising in België.

Het commercieel succes

Franchising betekent dat een kandidaat-ondernemer onmiddellijk succesvol kan starten met een franchisenetwerk dat zijn succes reeds heeft bewezen. Kandidaat franchisenemers kunnen profiteren van de reputatie en het imago van een merk. Het merk heeft bepaalde kenmerken (uitstraling, winkelstijl, assortimenten, prijzen, enz.) die het populair maken bij het publiek. Door zijn merk ter beschikking te stellen aan franchisenemers, deelt de franchisegever in zekere zin in zijn succes.

De knowhow van de franchisegever

Franchising bestaat erin alle systemen en methoden die de franchisegever in de loop der tijd heeft ontwikkeld, over te dragen aan een partner.  Zijn ervaring stelt de franchisegever in staat zijn franchisenemers op te leiden en te begeleiden.  Het is dankzij de opleiding, vóór de opening van het verkooppunt en tijdens de hele looptijd van de samenwerking van de franchisenemer, dat deze laatste de recepten van de formule zal assimileren en de reflexen zal verwerven die onontbeerlijk zijn voor het succes van zijn zaak. Van zijn kant zal de franchisegever, dankzij het toezicht op en de controle van de franchisenemers op het terrein, ervoor kunnen zorgen dat zijn knowhow naar behoren wordt overgedragen.

Een franchiserelatie is er een van vertrouwen en wederzijds respect. De franchisegever en de franchisenemer beginnen met het idee om samen een project uit te voeren, waarbij ieder zijn energie inbrengt.

Winstdeling

Door een franchiseovereenkomst aan te gaan, streven beide partijen een winstdoelstelling na. Er moet steeds een evenwicht worden gehandhaafd: in ruil voor een instapgeld of royalty’s ontvangt de franchisenemer voordelen en diensten die door de franchisegever worden verstrekt.  Gedurende de gehele samenwerking zullen beide partijen moeten investeren in het project.  Voor beide partijen wordt de winst afgemeten op lange termijn. Voor de franchisegever zijn het de omvang en de sterkte van zijn netwerk die hem in staat stellen schaalvoordelen te behalen, toegang te krijgen tot betere inkoopvoorwaarden en de waarde van zijn merk te ontwikkelen. Voor de franchisenemer gaat het vooral om een snellere rentabiliteit in een context van minder risico, door te profiteren van de troeven van de franchisegever en de progressieve opbouw van een goed.

De onafhankelijkheid van de partijen.

Voor de franchisenemer is dit een belangrijke keuze: terwijl hij een zelfstandige ondernemer blijft, geeft hij een deel van zijn vrijheid op en stemt ermee in zich aan de exploitatievoorschriften van het netwerk te houden. De onafhankelijkheid van de vennoten is een kenmerk van franchising.

De geest van samenwerking

Een franchiserelatie is er een van vertrouwen en wederzijds respect. De franchisegever en de franchisenemer beginnen met het idee om samen een project uit te voeren, waarbij ieder zijn energie inbrengt. Tijdens de gehele samenwerking zullen de beide partijen zich ervan bewust zijn dat het succes van hun onderneming afhangt van de aanvaarding van gedragsregels. De rechten en plichten van elke partij zijn uiteraard formeel vastgelegd in een contract, maar de geest van samenwerking en de constructieve aanpak van problemen moeten altijd aanwezig blijven.

Meer informatie en tips over franchising vind je hier.

Next article