Het Belgische franchiselandschap blijft groeien, met een sterke aanwezigheid van zowel nationale als internationale formules. In Vlaanderen én Wallonië zien we een toenemende interesse in franchise als ondernemersmodel, vooral in retail, horeca en persoonlijke dienstverlening.
De sector staat voor brede uitdagingen zoals stijgende huur- en loonkosten, digitalisering, personeelstekorten en de groeiende vraag naar duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsmodellen. Succesvolle formules combineren een sterke centrale strategie met lokale verankering, en houden rekening met thema’s zoals ecologische impact, transparantie en inclusiviteit.
De toekomst van franchise in België ligt in meer transparantie, innovatie en samenwerking.
Transparantie en wetgeving: stevige basis voor toekomstige groei
Goed om te weten voor kandidaat franchisenemers is dat er de wet van de precontractuele informatieverplichting bestaat, die franchisenemers beschermd. Deze wet verplicht franchisegevers om minstens een maand vóór het tekenen van een overeenkomst transparante informatie te verstrekken over onder meer kosten, marktgegevens en contractuele verplichtingen. Deze wetgeving wil evenwichtigere verhoudingen creëren en verplicht de franchisegever om deze informatie op een duidelijke en volledige manier tijdig te delen. Zo kan de franchisenemer een weloverwogen beslissing nemen vóór hij zich contractueel verbindt.
De sector staat voor brede uitdagingen zoals stijgende huur- en loonkosten, digitalisering, personeelstekorten en de groeiende vraag naar duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsmodellen.
De toekomst van franchise in België ligt in meer transparantie, innovatie en samenwerking. Wie inzet op evenwichtige partnerschappen en regionale differentiatie, heeft goud in handen.
Op de volgende “Franchising Belgium Day”, die doorgaat op 7 oktober in De Montil in Affligem, kan men de franchisenetwerken ontdekken die willen uitbreiden in België.
Franchising Belgium Day
7 oktober 2025 De Montil Moortelstraat 8, 1790 Affligem